"Cytrynki" grupa IV

Opublikowano: 2023-09-02 18:35, Numer artykułu: 15003 , Autor: A.Czajkowska

 

 

KWIECIEŃ

 

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

 

U FRYZJERA

Dziecko:

- wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia czy zajmuje się fryzjer

- wyraża swoje rozumienie zjawisk, rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie, zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych

- używa zwrotów grzecznościowych

 

WIEJSKIE PODWÓRKO I JEGO MIESZKAŃCY

Dziecko:

- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt,

- odpowiada na pytania , objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach,, rozwiązuje zagadki,

- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek

 

NA  WIOSENNEJ  ŁĄCE

Dziecko:

- posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, w tym porami roku,

- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt,

- wyraża swoje rozumienie świata za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, impresji plastycznych, teatralnych,  itp.

 

Wiersz - „Grzebień i szczotka” Jan Brzechwa

Jurek bardzo był niedbały,
Az się ciotki zamartwiały,
Az ze złości ciotki chudły:
“Masz nie włosy, tylko kudły,
Potargane, rozczochrane,
To są rzeczy niesłychane!
Raz się uczesz, raz przynajmniej,
Dużo czasu to nie zajmie,
Masz tu szczotkę, masz tu grzebień,
Musisz zacząć dbać o siebie.”

Grzebień zęby szczerzy,
A szczotka się jeży:
“Czesz się, Jerzy, jak należy,
Czesz się, Jerzy, jak należy!”

Poszedł Jurek raz przy święcie
Do kolegów na przyjęcie,
Oczywiście – nieczesany,
Potargany, rozczochrany,
Dzwoni – chciałby wejść do środka –
Patrzy: grzebień, patrzy: szczotka!

Grzebień zęby szczerzy,
A szczotka się jeży:
“Czesz się, Jerzy, jak należy,
Czesz się, Jerzy, jak należy!”

  

Piosenka ,,Dziwne rozmowy".

I. W chlewiku mieszka świnka
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosą jej jedzenie
to ona: kwi, kwi, kwi!

II. Opodal chodzi kaczka,
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: dzień dobry,
a ona: kwa, kwa, kwa!

III. Na drzewie siedzi wrona,
jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam: jak się miewasz?
to ona: kra, kra kra!

IV. Przed budą trzy szczeniaczki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: cicho pieski,
a one: hau, hau, hau!

 

 Wiersz - I. Salach „Łąka”
"Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę."

 

Piosenka „Bal na łące”

Kiedy świeci słoneczko

to na łące nad rzeczką

świerszcze stroją skrzypeczki

do wiosennej poleczki.

 

Dylu,dylu już grają

grube bąki śpiewają,

myszki tańczą poleczkę

sapią przy tym troszeczkę.

 

A trzy małe biedronki

nie chcą tańczyć tej polki

i czekają na walca,

aby tańczyć na palcach.

 

 Opracowała: M. Bartelak


 

 

STYCZEŃ

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:

 

CZAS NA ZIMOWE OBSERWACJE

Dziecko:

- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk  za pomocą  języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych

- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych np.  zamarzanie wody

- dostrzega emocjonalna wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej

 

Z BABCIĄ I DZIADKIEM MIŁO PŁYNIE CZAS 

Dziecko:

- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależności do rodziny

- używa zwrotów grzecznościowych

- nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi np. szacunek do osób starszych

 

POMAGAMY PTAKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ

 Dziecko:

- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt

- posługuje się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, w tym nazwami pór roku

- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. – oglądanie książek

 

W KARNAWALE SAME BALE

Dziecko:

- wyraża swoje rozumienie świata za pomocą tańca

- porusza się przy muzyce i do muzyki

- odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości

 

Wiersze:

„Zima” ( H. Ożogowska)

Jedzie pani Zima
na koniku białym,
spotkały ją dzieci,
pięknie powitały.

-         Droga pani Zimo,
sypnij dużo śniegu,
żeby nam saneczki
nie ustały w biegu.

 

„Domek dla ptaszków” (Irena Suchorzewska)

Dziś w przedszkolu Krzyś i Tomek
zmajstrowali ptaszkom domek.
Jest podłoga, jest i daszek,
żeby mógł się zmieścić ptaszek.
Jest też miejsce na okruszki
dla wróbelka, pośmieciuszki.
Jest i gwoździk na skraweczki
dla łakomej sikoreczki.

 

Piosenki:

„Tak się zachmurzyło” ” (muz. Z.Dyktor -Dąbrowska, autor słów nieznany)

Tak się zachmurzyło, słonko się ukryło

Pada, pada śnieżek biały, dawno go nie było (x2)

Chodźmy na saneczki chłopcy i dzieweczki

Pojedziemy wszyscy razem z wysokiej góreczki (x2)

Pędzimy, pędzimy, nic się nie boimy

Aż tu nagle "bęc!" na śnieżek i wszyscy leżymy (x2)

 

 „Nazywają mnie poleczka”  (L. Miklaszewski. słowa: M. Terlikowska.)

  1. Nazywają mnie poleczka, umiem skakać jak piłeczka.
    Bardzo, bardzo jestem skoczna, a jak zacznę, to nie spocznę!

Ref.: Hop, hop! Tra- la-la!
Kto zatańczy tak, jak ja /2x/

  1. Noga lewa, noga prawa, raz do roku jest karnawał!
    Teraz wszyscy do kółeczka, poprowadzi nas poleczka!

Ref.: Hop, hop! Tra- la-la!
Kto zatańczy tak, jak ja /2x/

  1. Dziś w przedszkolu śmiech i tańce, tańczą różne przebierańce.
    Każdy przebrał się inaczej, ten obraca się, ten skacze.

Opracowała: M. Bartelak


GRUDZIEŃ

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:

  

Cele: 

dziecko zna tradycje świąteczne

- zna pojęcie życzliwość

- potrafi zaśpiewać piosenki dla Mikołaja, kolędę

-potrafi wykonać akompaniament do piosenek

-wie kim była postać świętego Mikołaja

-potrafi układać puzzle

-rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe

-potrafi zatańczyć do piosenki

-utrwala nazwy figur i je rozpoznaje

-rozwija motorykę małą

-ćwiczy pamięć poprzez poznawanie wierszyków

-dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie

-zna pojęcie Nowy rok

 

Wiersze:

 

N. Usenko "Mikołaj"

Gdy przychodzi zima, ciągle mi się zdaje,

że zostanę kiedyś świętym Mikołajem.

Będę jeździł na motorze po ulicach

z białą brodą i w skórzanych rękawicach

i prezenty będę rzucał w różne strony:

swoim bliskim i zupełnie nieznajomym!...

I nie będę dawał żadnych głupich rzeczy,

tylko takie z których każdy się ucieszy.

 

"Choineczka"

 

Na gałązkach choineczki

powiesimy cukiereczki

kolorowych bombek kilka,

złotą gwiazdkę i motylka.

A po chwili moi mili,

wszyscy będą się cieszyli.

Błysną lampki kolorowe,

no i drzewko już gotowe.

 

Piosenki dla Mikołaja

Siedzę cichuteńko,

patrzę przez okienko,

poruszyły się zasłonki.

Chyba już go widzę,

chyba już go słyszę,

zabrzęczały jego sanek dzwonki.

 

Ref: Dzyń, dzyń, Mikołaju Święty,

dzyń, dzyń, dzyń, przynieś nam prezenty.

 

Co to, co to? Kto to, kto to?

Pan Mikołaj już się zbliża,

Ojej ja się boję, ojej ja się boję,

ale bać się nie wypada.

 

"Mikołaj"

Siwa broda i spodnie na szelkach,

ciepłe buty i czapka czerwona.

Już zaczyna pakować prezenty

 i za chwilę przyjedzie tu do nas.

Ref: Czy wy wiecie, czy wiecie,

jest jedyny na świecie,

to nasz stary znajomy Mikołaj.

 

Nie zapomni o Mamie i Tacie,

zawsze miły jest i uśmiechnięty,

wszystkim dzieciom i dużym i małym

 zawsze lubi przynosić prezenty.

 

"Siedem reniferów"

1.Saneczkami, saneczkami

latam w górę w dół

i szybuję pod chmurami

dzieląc je na pół.

Ref: Bo mam odważnych siedem reniferów,

one prowadzą zaprzęg mój,

z nimi przyjemnie jest tak latać

i góra dół i góra dół i góra dół.

 

2.Dzwoneczkami, dzwoneczkami,

dzwonię dzyń,dzyń,dzyń

no i pędzę pod gwiazdami,

a mój zaprzęg lśni.

 

Opracowała: M. Mrówczyńska 


 

LISTOPAD

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:

 

 

NASZA MAŁA OJCZYZNA

Dziecko:

- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej,

- wymienia nazwę swojego kraju, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga),

- rozpoznaje melodie charakterystyczne dla uroczystości narodowych- hymn narodowy

 

POZNAJEMY NASZE EMOCJE

Dziecko:

- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje , próbuje sobie radzić z ich przeżywaniem,

- szanuje emocje swoje i innych osób,

- zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją np. Czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji,

- wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia

 

JESIENNA SŁOTA

Dziecko:

Dziecko:

- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych,

- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej,

- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek,

 

Wiersz

„Polska”  autor M.  Skrobacz

Polska to nasza ojczyzna,

każdemu dziecku tak bliska,

my zaś jesteśmy Polakami,

bo w naszym kraju,

w Polsce mieszkamy.

 

Jesienna szaruga: autor Bożena Forma

 

 

Deszcz po szybie ścieka
sza, sza, sza,
kapią krople deszczu
pla, pla, pla.

Wiatr piosenkę śpiewa
uu, uu, uu,
szumią z wiatrem drzewa
szu, szu, szu.

 

Piosenka

Pada deszczyk- słowa: Ludwik Wiszniewski . muzyka: Maria Kaczurbin

Pada, pada, deszczyk pada,
deszczu już za wiele,
deszczu już za wiele.
Pójdę do przedszkola,
bo mi tam weselej,
bo mi tam weselej.

Pożycz, pożycz mi, babuniu,
swegoparasola,
swego parasola.
Chociaż deszczyk pada,
pójdę do przedszkola,
pójdę do przedszkola

 

Opracowała: M. Bartelak


 

  PAŹDZIERNIK 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

  

BEZPIECZNI NA DRODZE
-dziecko poszerza wiedzę na temat  bezpieczeństwa  na drodze
-zna pojęcie "zebra"
-zapamiętuje tekst i melodie piosenek
-rozpoznaje kształty
-potrafi posługiwać się  klejem,tworzy kompozycje
 
DBAM O SIEBIE I ŚRODOWISKO 
-dziecko wyrabia nawyk dbania o siebie
-wymieni części  ciała 
-potrafi być samodzielne
-zna pojęcie zbiór, połowa
-potrafi wykonać akompaniament  do poznanych piosenek
 
JESIENNY KRAJOBRAZ
-dziecko rozwija  empatię i odpowiedzialność
-potrafi  tworzyć kompozycję 
-zna pojęcie  mniej, więcej,tyle samo
-wymieni dary jesieni
-poszerza słownictwo o pojęcia związane z ptakami
 
DBAMY O ZDROWIE 
-dziecko wie jakie produkty warto często jeść
-określa liczebność  zbiórów
-rozwija umiejętność  doliczania i przeliczania
-dziecko usprawnienia orientację w schemacie ciała
- wie jaką pracę wykonuje lekarz
-rozumie konieczność przyjmowania lęków  w razie choroby

 

Piosenki:
"Światła drogowe"
REF: Czerwone na górze,
zielone na dole,to dla dzieci  najważniejsze  światła drogowe.
Gdy zielone jak ogórek światło światło świeci się bezpiecznie  przez ulicę można przejść.
Gdy zapali się  czerwone,jak czerwony pomidorek,trzeba  czekać , tu nie wolno
spieszyć  się. 
 
"Samochody"
Jadą samochody ulica z ulicą,
a każdy kierowca kręci kierownicą.Bru brum,kręci kierownicą.
Teraz  hamujemy i chwilkę czekamy,bo Czerwone światło na skrzyżowaniu  mamy.Brum,brum,na skrzyżowaniu mamy.
O już  można jechać  bo już jest zielone i każdy kierowca jedzie w swoją stronę.Brum,brum,jedzie w swoją stronę.
 
Wiersze:
"Światła sygnalizatora"
Ustawiamy się gęsiego.
Łapiemy jeden drugiego.
Wołamy głośno uuuu! 
I pociąg rusza: ciuch....
Światło zielone! Idziemy ...
Światło Czerwone stajemy!
Zielone,Czerwone....
Wszyscy  tworzymy stonogę
i dalej  ruszamy w drogę.
Jeden krok do przodu
i stajemy znowu....
A teraz stojąc gęsiego
łapiemy jeden drugiego
i razem siadamy ,
sąsiada puszczamy,sąsiada puszczamy.
 
"Masaż do kąpieli"
Myję,myję dłonie  obie,
aby w kąpieli poradziły sobie, 
myję,myję włosy moje,zwierzątek w nich się bardzo boję.
Myję,myję swoją szyję,brudu tu się dużo kryje,
myję uszu masię winę iw środku ucha ociupinę.
Myję,myję się pod pachamii całe ręce kółeczkami.
Myję,myję klatkę brzuszek,zadbam także o pępuszek. 
Myję,myję pupę swoją,lewą,prawą nogę moją.
Myję,myję stopy całe,międzypalcami doskonale.
Myję,myję plecki mama,a ja spłuczę Ciało sama.
 

 

WRZESIEŃ

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:

 

WITAMY W PRZEDSZKOLU

 

dziecko:

- rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze,

- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do grupy przedszkolnej,

- używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia’,

- ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych, przyjmuje , respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych , podczas odpoczynku.

 

JESIEŃ DAJE NAM OWOCE

 

dziecko:

- wyraża swoje rozumienie świata , zjawisk i  rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą tańca,  impresji plastycznych, konstrukcji z materiału naturalnego,

- posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych,

- posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, w tym nazwami pór roku,

- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia roślin, korzystania z dóbr przyrody np. owoców

 

Wiersz pt."W przedszkolu jak w domu" ( B. Szelągowska)

 

Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci,
Idą do przedszkola z rodzicami dzieci.
W przedszkolu zabawek i książek bez liku,
Każdy ma tam miejsce przy małym stoliku.
Razem z naszą Panią, pilnie się uczymy.
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem Wam coś jeszcze! Nie mówcie nikomu…
Że my się czujemy jak u siebie w domu!

 

Piosenka „Jestem sobie przedszkolaczek”

1.Jestem sobie przedszkolaczek,
Nie grymaszę i nie płaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam

2. Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.

3. Mamy klocki, kredki, farby,
To są nasze wspólne skarby,
Bardzo dobrze tutaj nam,
Ram tam tam, ram tam tam.

4. Kto jest beksą i mazgajem,
Ten się do nas nie nadaje,
Niechaj w domu siedzi sam,
Ram tam tam, ram tam tam.
Nauka piosenki metodą ze słuchu.

 

Opracowała: M. Bartelak