"Cytrynki" grupa IV

Opublikowano: 2023-09-02 18:35, Numer artykułu: 15003 , Autor: A.Czajkowska

 

 

 

LISTOPAD

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:

 

 

NASZA MAŁA OJCZYZNA

Dziecko:

- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej,

- wymienia nazwę swojego kraju, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga),

- rozpoznaje melodie charakterystyczne dla uroczystości narodowych- hymn narodowy

 

POZNAJEMY NASZE EMOCJE

Dziecko:

- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje , próbuje sobie radzić z ich przeżywaniem,

- szanuje emocje swoje i innych osób,

- zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją np. Czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji,

- wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia

 

JESIENNA SŁOTA

Dziecko:

Dziecko:

- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych,

- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej,

- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek,

 

Wiersz

„Polska”  autor M.  Skrobacz

Polska to nasza ojczyzna,

każdemu dziecku tak bliska,

my zaś jesteśmy Polakami,

bo w naszym kraju,

w Polsce mieszkamy.

 

Jesienna szaruga: autor Bożena Forma

 

 

Deszcz po szybie ścieka
sza, sza, sza,
kapią krople deszczu
pla, pla, pla.

Wiatr piosenkę śpiewa
uu, uu, uu,
szumią z wiatrem drzewa
szu, szu, szu.

 

Piosenka

Pada deszczyk- słowa: Ludwik Wiszniewski . muzyka: Maria Kaczurbin

Pada, pada, deszczyk pada,
deszczu już za wiele,
deszczu już za wiele.
Pójdę do przedszkola,
bo mi tam weselej,
bo mi tam weselej.

Pożycz, pożycz mi, babuniu,
swegoparasola,
swego parasola.
Chociaż deszczyk pada,
pójdę do przedszkola,
pójdę do przedszkola

 

Opracowała: M. Bartelak


 

  PAŹDZIERNIK 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

  

BEZPIECZNI NA DRODZE
-dziecko poszerza wiedzę na temat  bezpieczeństwa  na drodze
-zna pojęcie "zebra"
-zapamiętuje tekst i melodie piosenek
-rozpoznaje kształty
-potrafi posługiwać się  klejem,tworzy kompozycje
 
DBAM O SIEBIE I ŚRODOWISKO 
-dziecko wyrabia nawyk dbania o siebie
-wymieni części  ciała 
-potrafi być samodzielne
-zna pojęcie zbiór, połowa
-potrafi wykonać akompaniament  do poznanych piosenek
 
JESIENNY KRAJOBRAZ
-dziecko rozwija  empatię i odpowiedzialność
-potrafi  tworzyć kompozycję 
-zna pojęcie  mniej, więcej,tyle samo
-wymieni dary jesieni
-poszerza słownictwo o pojęcia związane z ptakami
 
DBAMY O ZDROWIE 
-dziecko wie jakie produkty warto często jeść
-określa liczebność  zbiórów
-rozwija umiejętność  doliczania i przeliczania
-dziecko usprawnienia orientację w schemacie ciała
- wie jaką pracę wykonuje lekarz
-rozumie konieczność przyjmowania lęków  w razie choroby

 

Piosenki:
"Światła drogowe"
REF: Czerwone na górze,
zielone na dole,to dla dzieci  najważniejsze  światła drogowe.
Gdy zielone jak ogórek światło światło świeci się bezpiecznie  przez ulicę można przejść.
Gdy zapali się  czerwone,jak czerwony pomidorek,trzeba  czekać , tu nie wolno
spieszyć  się. 
 
"Samochody"
Jadą samochody ulica z ulicą,
a każdy kierowca kręci kierownicą.Bru brum,kręci kierownicą.
Teraz  hamujemy i chwilkę czekamy,bo Czerwone światło na skrzyżowaniu  mamy.Brum,brum,na skrzyżowaniu mamy.
O już  można jechać  bo już jest zielone i każdy kierowca jedzie w swoją stronę.Brum,brum,jedzie w swoją stronę.
 
Wiersze:
"Światła sygnalizatora"
Ustawiamy się gęsiego.
Łapiemy jeden drugiego.
Wołamy głośno uuuu! 
I pociąg rusza: ciuch....
Światło zielone! Idziemy ...
Światło Czerwone stajemy!
Zielone,Czerwone....
Wszyscy  tworzymy stonogę
i dalej  ruszamy w drogę.
Jeden krok do przodu
i stajemy znowu....
A teraz stojąc gęsiego
łapiemy jeden drugiego
i razem siadamy ,
sąsiada puszczamy,sąsiada puszczamy.
 
"Masaż do kąpieli"
Myję,myję dłonie  obie,
aby w kąpieli poradziły sobie, 
myję,myję włosy moje,zwierzątek w nich się bardzo boję.
Myję,myję swoją szyję,brudu tu się dużo kryje,
myję uszu masię winę iw środku ucha ociupinę.
Myję,myję się pod pachamii całe ręce kółeczkami.
Myję,myję klatkę brzuszek,zadbam także o pępuszek. 
Myję,myję pupę swoją,lewą,prawą nogę moją.
Myję,myję stopy całe,międzypalcami doskonale.
Myję,myję plecki mama,a ja spłuczę Ciało sama.
 

 

WRZESIEŃ

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:

 

WITAMY W PRZEDSZKOLU

 

dziecko:

- rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze,

- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do grupy przedszkolnej,

- używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia’,

- ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych, przyjmuje , respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych , podczas odpoczynku.

 

JESIEŃ DAJE NAM OWOCE

 

dziecko:

- wyraża swoje rozumienie świata , zjawisk i  rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą tańca,  impresji plastycznych, konstrukcji z materiału naturalnego,

- posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych,

- posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, w tym nazwami pór roku,

- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia roślin, korzystania z dóbr przyrody np. owoców

 

Wiersz pt."W przedszkolu jak w domu" ( B. Szelągowska)

 

Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci,
Idą do przedszkola z rodzicami dzieci.
W przedszkolu zabawek i książek bez liku,
Każdy ma tam miejsce przy małym stoliku.
Razem z naszą Panią, pilnie się uczymy.
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem Wam coś jeszcze! Nie mówcie nikomu…
Że my się czujemy jak u siebie w domu!

 

Piosenka „Jestem sobie przedszkolaczek”

1.Jestem sobie przedszkolaczek,
Nie grymaszę i nie płaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam

2. Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.

3. Mamy klocki, kredki, farby,
To są nasze wspólne skarby,
Bardzo dobrze tutaj nam,
Ram tam tam, ram tam tam.

4. Kto jest beksą i mazgajem,
Ten się do nas nie nadaje,
Niechaj w domu siedzi sam,
Ram tam tam, ram tam tam.
Nauka piosenki metodą ze słuchu.

 

Opracowała: M. Bartelak