"Cytrynki" grupa IV
KWIECIEŃ
ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE
U FRYZJERA
Dziecko:
- wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia czy zajmuje się fryzjer
- wyraża swoje rozumienie zjawisk, rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie, zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych
- używa zwrotów grzecznościowych
WIEJSKIE PODWÓRKO I JEGO MIESZKAŃCY
Dziecko:
- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt,
- odpowiada na pytania , objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach,, rozwiązuje zagadki,
- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek
NA WIOSENNEJ ŁĄCE
Dziecko:
- posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, w tym porami roku,
- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt,
- wyraża swoje rozumienie świata za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, impresji plastycznych, teatralnych, itp.
Wiersz - „Grzebień i szczotka” Jan Brzechwa
Jurek bardzo był niedbały,
Az się ciotki zamartwiały,
Az ze złości ciotki chudły:
“Masz nie włosy, tylko kudły,
Potargane, rozczochrane,
To są rzeczy niesłychane!
Raz się uczesz, raz przynajmniej,
Dużo czasu to nie zajmie,
Masz tu szczotkę, masz tu grzebień,
Musisz zacząć dbać o siebie.”
Grzebień zęby szczerzy,
A szczotka się jeży:
“Czesz się, Jerzy, jak należy,
Czesz się, Jerzy, jak należy!”
Poszedł Jurek raz przy święcie
Do kolegów na przyjęcie,
Oczywiście – nieczesany,
Potargany, rozczochrany,
Dzwoni – chciałby wejść do środka –
Patrzy: grzebień, patrzy: szczotka!
Grzebień zęby szczerzy,
A szczotka się jeży:
“Czesz się, Jerzy, jak należy,
Czesz się, Jerzy, jak należy!”
Piosenka ,,Dziwne rozmowy".
I. W chlewiku mieszka świnka
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosą jej jedzenie
to ona: kwi, kwi, kwi!
II. Opodal chodzi kaczka,
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: dzień dobry,
a ona: kwa, kwa, kwa!
III. Na drzewie siedzi wrona,
jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam: jak się miewasz?
to ona: kra, kra kra!
IV. Przed budą trzy szczeniaczki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: cicho pieski,
a one: hau, hau, hau!
Wiersz - I. Salach „Łąka”
"Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę."
Piosenka „Bal na łące”
Kiedy świeci słoneczko
to na łące nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.
Dylu,dylu już grają
grube bąki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę
sapią przy tym troszeczkę.
A trzy małe biedronki
nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca,
aby tańczyć na palcach.
Opracowała: M. Bartelak
STYCZEŃ
ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
CZAS NA ZIMOWE OBSERWACJE
Dziecko:
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych np. zamarzanie wody
- dostrzega emocjonalna wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej
Z BABCIĄ I DZIADKIEM MIŁO PŁYNIE CZAS
Dziecko:
- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależności do rodziny
- używa zwrotów grzecznościowych
- nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi np. szacunek do osób starszych
POMAGAMY PTAKOM PRZETRWAĆ ZIMĘ
Dziecko:
- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt
- posługuje się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, w tym nazwami pór roku
- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. – oglądanie książek
W KARNAWALE SAME BALE
Dziecko:
- wyraża swoje rozumienie świata za pomocą tańca
- porusza się przy muzyce i do muzyki
- odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości
Wiersze:
„Zima” ( H. Ożogowska)
Jedzie pani Zima
na koniku białym,
spotkały ją dzieci,
pięknie powitały.
- Droga pani Zimo,
sypnij dużo śniegu,
żeby nam saneczki
nie ustały w biegu.
„Domek dla ptaszków” (Irena Suchorzewska)
Dziś w przedszkolu Krzyś i Tomek
zmajstrowali ptaszkom domek.
Jest podłoga, jest i daszek,
żeby mógł się zmieścić ptaszek.
Jest też miejsce na okruszki
dla wróbelka, pośmieciuszki.
Jest i gwoździk na skraweczki
dla łakomej sikoreczki.
Piosenki:
„Tak się zachmurzyło” ” (muz. Z.Dyktor -Dąbrowska, autor słów nieznany)
Tak się zachmurzyło, słonko się ukryło
Pada, pada śnieżek biały, dawno go nie było (x2)
Chodźmy na saneczki chłopcy i dzieweczki
Pojedziemy wszyscy razem z wysokiej góreczki (x2)
Pędzimy, pędzimy, nic się nie boimy
Aż tu nagle "bęc!" na śnieżek i wszyscy leżymy (x2)
„Nazywają mnie poleczka” (L. Miklaszewski. słowa: M. Terlikowska.)
- Nazywają mnie poleczka, umiem skakać jak piłeczka.
Bardzo, bardzo jestem skoczna, a jak zacznę, to nie spocznę!
Ref.: Hop, hop! Tra- la-la!
Kto zatańczy tak, jak ja /2x/
- Noga lewa, noga prawa, raz do roku jest karnawał!
Teraz wszyscy do kółeczka, poprowadzi nas poleczka!
Ref.: Hop, hop! Tra- la-la!
Kto zatańczy tak, jak ja /2x/
- Dziś w przedszkolu śmiech i tańce, tańczą różne przebierańce.
Każdy przebrał się inaczej, ten obraca się, ten skacze.
Opracowała: M. Bartelak
GRUDZIEŃ
ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
Cele:
dziecko zna tradycje świąteczne
- zna pojęcie życzliwość
- potrafi zaśpiewać piosenki dla Mikołaja, kolędę
-potrafi wykonać akompaniament do piosenek
-wie kim była postać świętego Mikołaja
-potrafi układać puzzle
-rozwija myślenie przyczynowo- skutkowe
-potrafi zatańczyć do piosenki
-utrwala nazwy figur i je rozpoznaje
-rozwija motorykę małą
-ćwiczy pamięć poprzez poznawanie wierszyków
-dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie
-zna pojęcie Nowy rok
Wiersze:
N. Usenko "Mikołaj"
Gdy przychodzi zima, ciągle mi się zdaje,
że zostanę kiedyś świętym Mikołajem.
Będę jeździł na motorze po ulicach
z białą brodą i w skórzanych rękawicach
i prezenty będę rzucał w różne strony:
swoim bliskim i zupełnie nieznajomym!...
I nie będę dawał żadnych głupich rzeczy,
tylko takie z których każdy się ucieszy.
"Choineczka"
Na gałązkach choineczki
powiesimy cukiereczki
kolorowych bombek kilka,
złotą gwiazdkę i motylka.
A po chwili moi mili,
wszyscy będą się cieszyli.
Błysną lampki kolorowe,
no i drzewko już gotowe.
Piosenki dla Mikołaja
Siedzę cichuteńko,
patrzę przez okienko,
poruszyły się zasłonki.
Chyba już go widzę,
chyba już go słyszę,
zabrzęczały jego sanek dzwonki.
Ref: Dzyń, dzyń, Mikołaju Święty,
dzyń, dzyń, dzyń, przynieś nam prezenty.
Co to, co to? Kto to, kto to?
Pan Mikołaj już się zbliża,
Ojej ja się boję, ojej ja się boję,
ale bać się nie wypada.
"Mikołaj"
Siwa broda i spodnie na szelkach,
ciepłe buty i czapka czerwona.
Już zaczyna pakować prezenty
i za chwilę przyjedzie tu do nas.
Ref: Czy wy wiecie, czy wiecie,
jest jedyny na świecie,
to nasz stary znajomy Mikołaj.
Nie zapomni o Mamie i Tacie,
zawsze miły jest i uśmiechnięty,
wszystkim dzieciom i dużym i małym
zawsze lubi przynosić prezenty.
"Siedem reniferów"
1.Saneczkami, saneczkami
latam w górę w dół
i szybuję pod chmurami
dzieląc je na pół.
Ref: Bo mam odważnych siedem reniferów,
one prowadzą zaprzęg mój,
z nimi przyjemnie jest tak latać
i góra dół i góra dół i góra dół.
2.Dzwoneczkami, dzwoneczkami,
dzwonię dzyń,dzyń,dzyń
no i pędzę pod gwiazdami,
a mój zaprzęg lśni.
Opracowała: M. Mrówczyńska
LISTOPAD
ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
NASZA MAŁA OJCZYZNA
Dziecko:
- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej,
- wymienia nazwę swojego kraju, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga),
- rozpoznaje melodie charakterystyczne dla uroczystości narodowych- hymn narodowy
POZNAJEMY NASZE EMOCJE
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje , próbuje sobie radzić z ich przeżywaniem,
- szanuje emocje swoje i innych osób,
- zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją np. Czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji,
- wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
JESIENNA SŁOTA
Dziecko:
Dziecko:
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych,
- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej,
- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek,
Wiersz
„Polska” autor M. Skrobacz
Polska to nasza ojczyzna,
każdemu dziecku tak bliska,
my zaś jesteśmy Polakami,
bo w naszym kraju,
w Polsce mieszkamy.
Jesienna szaruga: autor Bożena Forma |
Deszcz po szybie ścieka |
Piosenka
Pada deszczyk- słowa: Ludwik Wiszniewski . muzyka: Maria Kaczurbin
Pada, pada, deszczyk pada,
deszczu już za wiele,
deszczu już za wiele.
Pójdę do przedszkola,
bo mi tam weselej,
bo mi tam weselej.
Pożycz, pożycz mi, babuniu,
swegoparasola,
swego parasola.
Chociaż deszczyk pada,
pójdę do przedszkola,
pójdę do przedszkola
Opracowała: M. Bartelak
PAŹDZIERNIK
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:
WRZESIEŃ
ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:
WITAMY W PRZEDSZKOLU
dziecko:
- rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze,
- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do grupy przedszkolnej,
- używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia’,
- ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych, przyjmuje , respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych , podczas odpoczynku.
JESIEŃ DAJE NAM OWOCE
dziecko:
- wyraża swoje rozumienie świata , zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą tańca, impresji plastycznych, konstrukcji z materiału naturalnego,
- posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych,
- posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, w tym nazwami pór roku,
- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia roślin, korzystania z dóbr przyrody np. owoców
Wiersz pt."W przedszkolu jak w domu" ( B. Szelągowska)
Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci,
Idą do przedszkola z rodzicami dzieci.
W przedszkolu zabawek i książek bez liku,
Każdy ma tam miejsce przy małym stoliku.
Razem z naszą Panią, pilnie się uczymy.
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem Wam coś jeszcze! Nie mówcie nikomu…
Że my się czujemy jak u siebie w domu!
Piosenka „Jestem sobie przedszkolaczek”
1.Jestem sobie przedszkolaczek,
Nie grymaszę i nie płaczę,
Na bębenku marsza gram,
Ram tam tam, ram tam tam
2. Mamy tu zabawek wiele,
Razem bawić się weselej,
Bo kolegów dobrych mam,
Ram tam tam, ram tam tam.
3. Mamy klocki, kredki, farby,
To są nasze wspólne skarby,
Bardzo dobrze tutaj nam,
Ram tam tam, ram tam tam.
4. Kto jest beksą i mazgajem,
Ten się do nas nie nadaje,
Niechaj w domu siedzi sam,
Ram tam tam, ram tam tam.
Nauka piosenki metodą ze słuchu.
Opracowała: M. Bartelak