GRUPA III WISIENKI

Opublikowano: 2024-09-04 19:07, Numer artykułu: 85976 , Autor: J.Bilecka

 

LISTOPAD 2024

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  1. Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
  2. Co powinien wiedzieć każdy Polak?
  3. Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
  4. Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?

 

CELE:

dziecko

  • wyraża i nazywa różne emocje podczas zabaw;
  • dostrzega potrzeby innych, szanuje je;
  • wymienia obowiązki domowe poszczególnych członków rodziny;
  • wyjaśnia, dlaczego obowiązki są ważne oraz deklaruje chęć pomocy w ich wykonywaniu;
  • szanuje wytwory pracy innych oraz ich własności;
  • wie gdzie na mapie znajdują się stolica Polski oraz miejscowość, w której mieszkaj; jakie są główne regiony Polski,  jak powstała Polska;
  • utrwala symbole narodowe ma Rzeczpospolita Polska
  • przestrzega wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • uczestniczy w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
  • słucha czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
  • zapoznaje się z kosmosem, jak wygląda Układ Słoneczny oraz jak nazywają się planety krążące wokół Słońca
  • uczestniczy w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie.

 

WIERSZ

I. Fabiszewska„Miasto i wieś”

 

W mieście jest dużo ulic,

samochodów i ludzi.

Na wsi jest dużo zwierząt,

i nikt się tutaj nie nudzi.

W mieście jest dużo domów.

Prawie wszystkie wysokie.

 Na wsi domy są niskie,

a pola wokół szerokie.

W mieście jest tłok i hałas,

 wszyscy ciągle się spieszą.

Na wsi panuje spokój,

a ludzie z tego się cieszą.

 

PIOSENKA

 „Polska to nasz kraj”

 

Choć jesteśmy jeszcze mali,

zawsze o tym pamiętamy,

że nasz kraj to piękna Polska.

Bardzo, bardzo ją kochamy.

 

Ref.:  Polska to nasz kraj,

to ojczyzna nasza.  

 Góry i morze, lasy i pola,

i piękne polskie miasta.

 

A na fladze biel i czerwień,

w godle dumny orzeł biały,

Nasz hymn narodowy znamy,

i z powagą go śpiewamy

 

Ref.: Polska to nasz kraj,

 to ojczyzna nasza.  

Góry i morze, lasy i pola,

 i piękne polskie miasta.

 

Opracowanie: P. Klimek

 


 

Październik

 

Kolorowa Jesień

DZIECKO:

  • rozpozna owoce i warzywa,
  • weźmie udział w zabawch sensorycznych z wykorzystaniem owoców i warzyw,
  • utrwali znajomość kolorów,
  • rozumie znaczenie witamin dla zdrowia,
  • utrwali nawyk mycia warzyw i owoców,
  • rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe,
  • odtworzy jesienne odgłosy,
  • zapamięta kształt liści,
  • zainteresuje się środowiskiem przyrodniczym,
  • wzbogaci słownictwo o tematyyce przyrodniczej,
  • wykorzysta w zabawie kasztany i liście.

Mamy różne domy

DZIECKO:

  • nazwie składowe części domu,
  • wykorzysta w niestandardowy sposób klocki i dostępne materiały do zabawy konstrukcyjnej,
  • podejmie próby gimnastyki buzi i języka,
  • wzbogaci słownictwo związane z tematyką kompleksową,
  • narysuje domy różnej wielkości,
  • zilustruje "matematyczne dyktando",
  • odtworzy dźwięki charakterystyczne dla domu,
  • ułoży domek wg instrukcji słownej,
  • dowie się jakie domy mają zwierzęta,
  • utrwali wiedzę na temat zwierząt leśnych i ich charakterystycznych cechach.

Sposoby na jesienną nudę

DZIECKO:

  • rozwija wyobraźnię,
  • podejmie próby improwizacji wokalnej,
  • zintegruje się z grupą,
  • udoskonali umiejętności matematyczne w liczeniu na konkretach,

PIOSENKA:  „Jesień maluje” – muz. Mirosław Krysztopa, sł. Dorota Kossakowska.

 

I Jesień wyszła z pędzlem na spacer.

Chce by świat był dziś kolorowy.

Już dotyka listka każdego.

By na ziemi dywan był nowy.

 

Ref: Jesień, jesień, lecą liście z drzewa.

Jesień, jesień kolorowy czas.

Jesień, jesień wiatr w gałęziach śpiewa.

Jesień, jesień, zwiedza park i las.

 

II Drzewa w parku już odmienione.

I kasztany szybko spadają.

W gęstych liściach klonu dużego.

Nasze ptaki już nie śpiewają.

 

Ref: Jesień, jesień...

 

Piosenka

„Wiewióreczka mała”

 

Ref.: Wiewióreczka mała,
po lesie biegała,
hopsa sasa, hopsa sasa,
po lesie biegała. (bis)

1.Spotkała jeżyka,
tańczyli walczyka,
tańczyli walczyka, raz, dwa, trzy, raz. (bis)

Ref. Wiewióreczka mała....

2.Spotkała owieczkę, 
tańczyli poleczkę, 
raz i dwa i raz i dwa i tańczyli poleczkę. (bis) 

Ref. Wiewióreczka mała....


3.Spotkała ślimaka, 
tańczą kujawiaka, 
raz i dwa, raz i dwa, trzy, tańczą kujawiaka. (bis) 

Ref. Wiewióreczka mała....

 

Wiersz

 

„Idzie lasem Pani Jesień”

 

Idzie lasem Pani Jesień
I maluje liście w lesie.
Te są żółte, te czerwone,
A te jeszcze są zielone.
Liście piękne, kolorowe
Lecą dzieciom wprost na głowę.

 

Opracowanie: K. Fedejko

 


 

WRZESIEŃ 2024

  

TEMATY KOMPEKSOWE:

  1. „W przedszkolu po wakacjach” (02-13.09)
  2. „Zbliża się do nas Pani Jesień” (16-27.09)

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

- dziecko rozwija mowę, wzbogaca wiadomości i wypowiada się prostymi zdaniami na określony temat (wakacje, jesień)

- dziecko rozwija umiejętność skupienia uwagi podczas słuchania wiersza, opowiadania, piosenki

- dziecko zapoznaje się z zasadami obowiązującymi w przedszkolu, wdraża się do przestrzegania kodeksu grupowego

- dziecko rozwija umiejętności matematyczne w trakcie przeliczania i tworzenia zbiorów przedmiotów

- dziecko rozwija koordynację słuchowo-ruchową w trakcie zabaw muzyczno-ruchowych oraz śpiewu i gry na instrumentach

- rozwija sprawność fizyczną i kształtuje prawidłową postawę w trakcie zorganizowanych zabaw ruchowych

- rozwija sprawność manualną podczas aktywności plastyczno-technicznych

 

PIOSENKI NA WRZESIEŃ

 

„Idziemy do przedszkola”

(sł. I muz. Krystyna Gowik)

 

Wakacje się skończyły - czas wolny i przemiły

Idziemy do przedszkola, bo już nadszedł czas.

I w tę wrześniową porę, żegnamy się z jeziorem.

Żegnamy morze, góry, łąkę, rzekę i las.

 

Ref. A w przedszkolu dzień przemija- raz i dwa

I na nudę nie ma czasu nikt spośród nas.

Bawimy si, tańczymy, rysujemy i ćwiczymy.

I na spacer wychodzimy, śmiejąc się ha ha ha.

 

Wakacje są wspaniałe, cudowne bardzo całe.

Lecz, gdy się kończą tez jest fajnie -mówię wam.

W przedszkolu zajęć wiele i dobrzy przyjaciele

Tu czuję się jak w drugim domu, tu wszystko mam

 

„Kolorowe liście”

muzyka K. Jagiełło

słowa D. Jagiełło

 

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały,

kolorowe listki na wietrze szumiały.

 

Ref. Szu , szu, szu, szumiały wesoło

szu, szu , szu wirowały w koło. / bis

 

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły,

kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

 

Ref. Hop, hop, hop, tak sobie skakały,

hop, hop, hop, w koło wirowały. / bis

 

Kolorowe listki spadły już na trawę,

kolorowe listki skończyły zabawę.

 

Ref. Cicho, sza, listki zasypiają,

cicho, sza, oczka zamykają. / bis

  

WIERSZE NA WRZESIEŃ


„W przedszkolu jak w domu”

B. Szelągowska

 

Czy słońce na niebie,

czy deszcz z nieba leci
Idą z rodzicami do przedszkola dzieci.

W przedszkolu zabawek i książek bez liku
Każdy ma tam miejsce, przy małym stoliku.

Razem z naszą panią pilnie się uczymy
Gdy czas na zabawę chętnie się bawimy.

Powiem wam coś jeszcze!

Nie mówcie nikomu,
Że my się czujemy w przedszkolu jak w domu!

 

„Jesienne liście”

Bożena Forma

 

Świeci słoneczko, wietrzyk powiewa,

czasami pięknie ptaszek zaśpiewa.

Liście obficie z drzewa spadają,

w barwne kobierce się układają.

 

Z czerwonym cieniem, rdzawe, brązowe,

złocone, bardziej lub mniej kolorowe.

Lecą w powietrzu, lekko wirują,

kształty i barwy swe pokazują.

 

Te najpiękniejsze my pozbieramy

i do albumu wnet powklejamy.

Potem dokładnie je opiszemy,

chętnie każdemu je pokażemy.

 

Opracowanie: mgr Joanna Bilecka