GRUPA IV CYTRYNKI

Opublikowano: 2025-08-28 18:34, Numer artykułu: 85975 , Autor: J.Bilecka

GRUDZIEN 

 

 ZADANIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:

 

 

Tematy kompleksowe:

MIKOLAJU, GDZIE JESTES?

SWIETA ZA PASEM

 

Cele:

Dziecko:

- poznaje tradycje zwiazane ze Swietami Bozego Narodzenia;

- wzbogaca slownictwo o zwroty i wyrazenia dotyczace tradycji i zwyczajow bozonarodzeniowych;

- wzbogaca swoje wrażenia estetyczne poprzez oglądanie wystaw świątecznych, wystroju sal, współudział w dekorowaniu choinki i sali;

- odczuwa radosną atmosferę oczekiwania na zbliżające się święta Bożego Narodzenia;

- nabywa zwyczaju kolejnego wypowiadania się podczas rozmów w zespole oraz indywidualnego słuchania innych;

- posluguje sie pojeciami dotyczacymi nastepstw czasu: Nowy Rok, nazwy por roku.

 

Mikołaj tu, Mikołaj tam 

(M. Sadowska)

Mikołaj tu, Mikołaj tam 

on prezenty dzieciom da

Mikołaj tu, Mikołaj tam 

wiec dla niego w ręce klaszcz.

Mikołaj tu, Mikołaj tam 

on prezenty dzieciom da

Mikołaj tu, Mikołaj tam 

wiec dla niego w ręce klaszcz.

Idzie w śniegu nasz Mikołaj

zimno niesłychanie

gdzieś pogubił renifery

oraz nowe sanie

Podwieziemy Mikołaja

niech nie idzie sam

poszukamy reniferów

oraz jego san.

Mikołaj tu, Mikołaj tam 

on prezenty dzieciom da

Mikołaj tu, Mikołaj tam 

wiec dla niego w ręce klaszcz.

Mikołaj tu, Mikołaj tam 

on prezenty dzieciom da

Mikołaj tu, Mikołaj tam 

wiec dla niego w ręce klaszcz.

 Zapytamy Mikołaja

co to są za czary

ze na wszystkich kontynentach

pozostawia dary

lecz Mikołaj się zaśmieje

i odpowie tak

w jeden bardzo śnieżny wieczór

zwiedzam cały świat.

 

Mikołaju!

(Melomelo)

Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju,

kiedy będziesz, kiedy będziesz

w naszym kraju?

Co tak długo, co tak długo

my czekamy.

Przywieź dla nas

wielki worek z prezentami.

Co tak długo, co tak długo

my czekamy.

Przywieź dla nas

wielki worek z prezentami.

Mikołaj, Mikołaj

może leci samolotem.

Mikołaj, Mikołaj

czasem idzie na piechotę. 

Mikołaj, Mikołaj

dyryguje już saniami.

Mikołaj, Mikołaj

pędzi, by się spotkać z nami. 

Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju,

kiedy będziesz, kiedy będziesz

w naszym kraju?

Co tak długo, co tak długo

my czekamy.

Przywieź dla nas

wielki worek z prezentami.

Co tak długo, co tak długo

my czekamy.

Przywieź dla nas

wielki worek z prezentami.

Mikołaj, Mikołaj

ma na sobie strój czerwony.

Mikołaj, Mikołaj

chyba nosi kalesony.

Mikołaj, Mikołaj

brzuch ma duży, okulary.

Mikołaj, Mikołaj

musi być już bardzo stary. 

 

Opracowala: A. Czajkowska


 

 

LISTOPAD

 

ZADANIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:

 

 

NASZA OJCZYZNA MAŁA I DUŻA

Dziecko zna nazwę miejscowości, w której mieszka. Wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce. Poznaje godło i flagę państwową, polski hymn. Słucha legend związanych z powstaniem państwa polskiego. Poznaje stroje ludowe, zwyczaje, muzykę, przyśpiewki z różnych regionów Polski.

 

ZDROWY PRZEDSZKOLAK                                                                                                                                 

Dziecko kształtuje nawyki higieniczne, dba o swoje zdrowie (czystość ciała, unikanie hałasu, właściwe odżywianie się, odpowiedni ubiór w zależności od panującej pogody, uprawianie sportu).  Zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia.  Dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem.

 

„Co to jest Polska?” Cz. Janczarski

Co to jest Polska?-
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś i las i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko, na tobą.

Polska- to miasto, strumień i rzeka,
i komin fabryczny, co dymi z daleka,
a nawet obłoki, gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.

A przedszkole? Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie i książka na stole.

 

„Mój dom”

sł. S. Karaszewski, muz. T. Strąk

 

1. Mój dom to dom rodzinny, gdzie wszyscy bliscy są,

brat ,siostra, mama, tata to mój prawdziwy dom.

 

Ref. Mój dom, mój dom to właśnie jest mój dom.

Mój dom, mój dom to właśnie jest mój dom.

 

2. Mój drugi dom przedszkole, gdzie dzieci razem są,

tu bawię się wesoło, tu jest mój drugi dom…

 

Ref. Mój dom, mój dom…

 

3. Mój dom to cała Polska, tam góry, rzeki są,

tysiące miast i wiosek to polskich dzieci dom…

 

Ref. Mój dom, mój dom…

 

„Chory ząb” H. Bechler

Ledwie wrócił Grześ z przedszkola ząb okropnie go rozbolał

Ząbek bolał, płakał Grześ i kolacji nie mógł jeść

Więc orzekli wszyscy zgodnie, że Grześ pójdzie do przychodni

W poczekalni jasnej, dużej czas nikomu się nie dłuży

 

Chcesz – obrazki tu oglądaj, chcesz – masz misia i wielbłąda

A dentystka uśmiechnięta grzecznie mówi do pacjenta:

- Chodź tu bliżej, Grzesiu, siadaj zaraz chory ząbek zbadam

O, tu z boku masz dziureczkę oczyścimy ją troszeczkę

 

Przyjdziesz w środę i na ząbek położymy mocną plombę

Grześ wychodzi uśmiechnięty bardzo grzecznym był pacjentem.

 

Mydło

sł. E. Chotomska muz. K. Marzec

 

Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą
Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą
Kiedy dobry ma humor to zamienia się w pianę
A jak znajdzie gdzieś słomkę puszcza bańki mydlane

 

Ref. Mydło wszystko umyje nawet uszy i szyję
Mydło mydło pachnące jak kwiatki na łące

Mydło lubi kąpiele kiedy woda gorąca
Skacząc z ręki do ręki złapie czasem zająca
Lubi bawić się w berka z gąbką chętnie gra w klasy
I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy

 

Ref. Mydło wszystko umyje...

 

Opracowala: A. Kasprzak

 


 

PAŹDZIERNIK

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

 

Tematy kompleksowe:
1. Jesień w parku i lesie
2. Jesienne zbiory - owoce i warzywa

 

Cele:
Dziecko:

- potrafi opisać krajobraz jesienny- poznaje zwierzęta mieszkające w lesie

- poznaje dary jesieni

- poznaje owowce i warzywa zbierane jesienią

- przelicza elementy zbiorów

- tworzy grę planszową

- kontunuuje rytmy dwu-, trzy- i cztero-elementowe

- śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru

- porusza się w rytm muzyki

- recytuje wiersze

- rozwija sprawność manualną

- uczestniczy w zabawach ruchowych


Dwa malutkie jeże
sł. i muz. Urszula Pakuła
Dwa malutkie jeże,
jadą na rowerze,
idą leśną drogą,
tupią jedną nogą.
Gdy dzień w noc się zmienia,
szukają jedzenia,
zjadają robaki,
owady, ślimaki.
Dwa malutkie jeże…
Nie robią zapasów,
mieszkają wśród lasów,
śpią pod gałęziami,
nie jedzą salami.
Dwa malutkie jeże…


Co zrobię z kasztanami?
Hanna Zdzitowiecka
Z tych trzech będą grzybki,
ładnie je wygładzę,
w kępkę mchu zieloną,
jak w lesie posadzę.
Nad czwartym kasztankiem
potrudzę się chwilę
i zrobię dla mamy
koszyczek do szpilek
Piątemu dam rączki
i nóżki z patyka.
Będę miał zgrabnego
kasztanka-ludzika.


Deszczowa pogoda
Aneta Doroz
Pada deszcz kap, kap, kap,
po kałuży chlap, chlap, chlap.
A ja sobie idę drogą,
przytupując jedną nogą.
Parasolkę ładną mam,
w chowanego z deszczem gram.
Pod parasol chowam się,
wiem, że deszcz nie znajdzie mnie.
Jeszcze pelerynę mam,
taką krótką, mówię Wam.
Deszczyk nie przemoczy jej,
będę sucha hej, hej, hej.
A na koniec powiem Wam,
że o zdrowie swoje dbam.
Gdy deszcz pada kap, kap, kap,
idę sobie drogą, przytupując nogą.
I nie martwię się, że deszcz zmoczy mnie.


Opracowała
mgr Aleksandra Wilińska


 

WRZESIEŃ

ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE

 

1. ,,Witamy po wakacjach”

2. ,, Jesień w naszej okolicy”

 

Dziecko:

- rozpoznaje i nazywa emocje,
- wspólnie ustala i przestrzega zasad obowiązujących w grupie,
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie, dostrzega charakterystyczne cechy jesieni
- posługuje się pojęciami przyrodniczymi związanymi z jesienią,
- okazuje szacunek i tolerancję dla innych,
- wzbogaca słownictwo, wypowiada się na określony temat,
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne, segreguje elementy, przelicza zbiory
- wykonuje prace plastyczne z użyciem różnorodnych materiałów,

- poznaje nowe piosenki.

 

Hopsasa

A. H. Murgrabia

 

Hopsasa, hopsasa,

Na plac zabaw idę ja.

Mam wiaderko i szpadelek,

tam zabawy będzie wiele.

 

Już plac zabaw dzieci zbiera,

czeka na nas karuzela,

są huśtawki i zjeżdżalnie...

Tylko grzecznie, bo ktoś spadnie!

 

Chrupiące jabłka

E. Snieżkowska - Bielak

 

Zrywam od rana

jabłuszka pachnące,

bo z nich mama zrobi

placuszki chrupiące.

 

Pulchniutkie placuszki

z cukrem pudrem białym

będą łakomczuszki

chętnie zajadały!

 

,,Wesołe przedszkole” - piosenka

 

1. Gdy po lecie już nas wita
jesień piękna jak ze snów,
nasza grupa znakomita
do przedszkola wraca znów.

 

Ref: Tu zabawa na całego,
tu swe miejsce każdy ma.
Z koleżanką i z kolegą
zatańczymy raz i dwa!

 

2. Tu plac zabaw, nasza sala,
gdzie zabawek jest ze sto.
Przyzna zgodnie grupa cała,
że to dla nas drugi dom.

 

Ref: Tu zabawa na całego,
tu swe miejsce każdy ma.
Z koleżanką i z kolegą
zatańczymy raz i dwa!

 

Opracowanie: M. Lewandowska