GRUPA IV CYTRYNKI
GRUDZIEN
ZADANIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:
Tematy kompleksowe:
MIKOLAJU, GDZIE JESTES?
SWIETA ZA PASEM
Cele:
Dziecko:
- poznaje tradycje zwiazane ze Swietami Bozego Narodzenia;
- wzbogaca slownictwo o zwroty i wyrazenia dotyczace tradycji i zwyczajow bozonarodzeniowych;
- wzbogaca swoje wrażenia estetyczne poprzez oglądanie wystaw świątecznych, wystroju sal, współudział w dekorowaniu choinki i sali;
- odczuwa radosną atmosferę oczekiwania na zbliżające się święta Bożego Narodzenia;
- nabywa zwyczaju kolejnego wypowiadania się podczas rozmów w zespole oraz indywidualnego słuchania innych;
- posluguje sie pojeciami dotyczacymi nastepstw czasu: Nowy Rok, nazwy por roku.
Mikołaj tu, Mikołaj tam
(M. Sadowska)
Mikołaj tu, Mikołaj tam
on prezenty dzieciom da
Mikołaj tu, Mikołaj tam
wiec dla niego w ręce klaszcz.
Mikołaj tu, Mikołaj tam
on prezenty dzieciom da
Mikołaj tu, Mikołaj tam
wiec dla niego w ręce klaszcz.
Idzie w śniegu nasz Mikołaj
zimno niesłychanie
gdzieś pogubił renifery
oraz nowe sanie
Podwieziemy Mikołaja
niech nie idzie sam
poszukamy reniferów
oraz jego san.
Mikołaj tu, Mikołaj tam
on prezenty dzieciom da
Mikołaj tu, Mikołaj tam
wiec dla niego w ręce klaszcz.
Mikołaj tu, Mikołaj tam
on prezenty dzieciom da
Mikołaj tu, Mikołaj tam
wiec dla niego w ręce klaszcz.
Zapytamy Mikołaja
co to są za czary
ze na wszystkich kontynentach
pozostawia dary
lecz Mikołaj się zaśmieje
i odpowie tak
w jeden bardzo śnieżny wieczór
zwiedzam cały świat.
Mikołaju!
(Melomelo)
Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju,
kiedy będziesz, kiedy będziesz
w naszym kraju?
Co tak długo, co tak długo
my czekamy.
Przywieź dla nas
wielki worek z prezentami.
Co tak długo, co tak długo
my czekamy.
Przywieź dla nas
wielki worek z prezentami.
Mikołaj, Mikołaj
może leci samolotem.
Mikołaj, Mikołaj
czasem idzie na piechotę.
Mikołaj, Mikołaj
dyryguje już saniami.
Mikołaj, Mikołaj
pędzi, by się spotkać z nami.
Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju,
kiedy będziesz, kiedy będziesz
w naszym kraju?
Co tak długo, co tak długo
my czekamy.
Przywieź dla nas
wielki worek z prezentami.
Co tak długo, co tak długo
my czekamy.
Przywieź dla nas
wielki worek z prezentami.
Mikołaj, Mikołaj
ma na sobie strój czerwony.
Mikołaj, Mikołaj
chyba nosi kalesony.
Mikołaj, Mikołaj
brzuch ma duży, okulary.
Mikołaj, Mikołaj
musi być już bardzo stary.
Opracowala: A. Czajkowska
LISTOPAD
ZADANIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:
NASZA OJCZYZNA MAŁA I DUŻA
Dziecko zna nazwę miejscowości, w której mieszka. Wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce. Poznaje godło i flagę państwową, polski hymn. Słucha legend związanych z powstaniem państwa polskiego. Poznaje stroje ludowe, zwyczaje, muzykę, przyśpiewki z różnych regionów Polski.
ZDROWY PRZEDSZKOLAK
Dziecko kształtuje nawyki higieniczne, dba o swoje zdrowie (czystość ciała, unikanie hałasu, właściwe odżywianie się, odpowiedni ubiór w zależności od panującej pogody, uprawianie sportu). Zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia. Dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem.
„Co to jest Polska?” Cz. Janczarski
Co to jest Polska?-
Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska- to wieś i las i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko, na tobą.
Polska- to miasto, strumień i rzeka,
i komin fabryczny, co dymi z daleka,
a nawet obłoki, gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole? Tak- i przedszkole,
i róża w ogrodzie i książka na stole.
„Mój dom”
sł. S. Karaszewski, muz. T. Strąk
1. Mój dom to dom rodzinny, gdzie wszyscy bliscy są,
brat ,siostra, mama, tata to mój prawdziwy dom.
Ref. Mój dom, mój dom to właśnie jest mój dom.
Mój dom, mój dom to właśnie jest mój dom.
2. Mój drugi dom przedszkole, gdzie dzieci razem są,
tu bawię się wesoło, tu jest mój drugi dom…
Ref. Mój dom, mój dom…
3. Mój dom to cała Polska, tam góry, rzeki są,
tysiące miast i wiosek to polskich dzieci dom…
Ref. Mój dom, mój dom…
„Chory ząb” H. Bechler
Ledwie wrócił Grześ z przedszkola ząb okropnie go rozbolał
Ząbek bolał, płakał Grześ i kolacji nie mógł jeść
Więc orzekli wszyscy zgodnie, że Grześ pójdzie do przychodni
W poczekalni jasnej, dużej czas nikomu się nie dłuży
Chcesz – obrazki tu oglądaj, chcesz – masz misia i wielbłąda
A dentystka uśmiechnięta grzecznie mówi do pacjenta:
- Chodź tu bliżej, Grzesiu, siadaj zaraz chory ząbek zbadam
O, tu z boku masz dziureczkę oczyścimy ją troszeczkę
Przyjdziesz w środę i na ząbek położymy mocną plombę
Grześ wychodzi uśmiechnięty bardzo grzecznym był pacjentem.
Mydło
sł. E. Chotomska muz. K. Marzec
Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą
Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą
Kiedy dobry ma humor to zamienia się w pianę
A jak znajdzie gdzieś słomkę puszcza bańki mydlane
Ref. Mydło wszystko umyje nawet uszy i szyję
Mydło mydło pachnące jak kwiatki na łące
Mydło lubi kąpiele kiedy woda gorąca
Skacząc z ręki do ręki złapie czasem zająca
Lubi bawić się w berka z gąbką chętnie gra w klasy
I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy
Ref. Mydło wszystko umyje...
Opracowala: A. Kasprzak
PAŹDZIERNIK
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:
Tematy kompleksowe:
1. Jesień w parku i lesie
2. Jesienne zbiory - owoce i warzywa
Cele:
Dziecko:
- potrafi opisać krajobraz jesienny- poznaje zwierzęta mieszkające w lesie
- poznaje dary jesieni
- poznaje owowce i warzywa zbierane jesienią
- przelicza elementy zbiorów
- tworzy grę planszową
- kontunuuje rytmy dwu-, trzy- i cztero-elementowe
- śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru
- porusza się w rytm muzyki
- recytuje wiersze
- rozwija sprawność manualną
- uczestniczy w zabawach ruchowych
Dwa malutkie jeże
sł. i muz. Urszula Pakuła
Dwa malutkie jeże,
jadą na rowerze,
idą leśną drogą,
tupią jedną nogą.
Gdy dzień w noc się zmienia,
szukają jedzenia,
zjadają robaki,
owady, ślimaki.
Dwa malutkie jeże…
Nie robią zapasów,
mieszkają wśród lasów,
śpią pod gałęziami,
nie jedzą salami.
Dwa malutkie jeże…
Co zrobię z kasztanami?
Hanna Zdzitowiecka
Z tych trzech będą grzybki,
ładnie je wygładzę,
w kępkę mchu zieloną,
jak w lesie posadzę.
Nad czwartym kasztankiem
potrudzę się chwilę
i zrobię dla mamy
koszyczek do szpilek
Piątemu dam rączki
i nóżki z patyka.
Będę miał zgrabnego
kasztanka-ludzika.
Deszczowa pogoda
Aneta Doroz
Pada deszcz kap, kap, kap,
po kałuży chlap, chlap, chlap.
A ja sobie idę drogą,
przytupując jedną nogą.
Parasolkę ładną mam,
w chowanego z deszczem gram.
Pod parasol chowam się,
wiem, że deszcz nie znajdzie mnie.
Jeszcze pelerynę mam,
taką krótką, mówię Wam.
Deszczyk nie przemoczy jej,
będę sucha hej, hej, hej.
A na koniec powiem Wam,
że o zdrowie swoje dbam.
Gdy deszcz pada kap, kap, kap,
idę sobie drogą, przytupując nogą.
I nie martwię się, że deszcz zmoczy mnie.
Opracowała
mgr Aleksandra Wilińska
WRZESIEŃ
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
1. ,,Witamy po wakacjach”
2. ,, Jesień w naszej okolicy”
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa emocje,
- wspólnie ustala i przestrzega zasad obowiązujących w grupie,
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie, dostrzega charakterystyczne cechy jesieni
- posługuje się pojęciami przyrodniczymi związanymi z jesienią,
- okazuje szacunek i tolerancję dla innych,
- wzbogaca słownictwo, wypowiada się na określony temat,
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne, segreguje elementy, przelicza zbiory
- wykonuje prace plastyczne z użyciem różnorodnych materiałów,
- poznaje nowe piosenki.
Hopsasa
A. H. Murgrabia
Hopsasa, hopsasa,
Na plac zabaw idę ja.
Mam wiaderko i szpadelek,
tam zabawy będzie wiele.
Już plac zabaw dzieci zbiera,
czeka na nas karuzela,
są huśtawki i zjeżdżalnie...
Tylko grzecznie, bo ktoś spadnie!
Chrupiące jabłka
E. Snieżkowska - Bielak
Zrywam od rana
jabłuszka pachnące,
bo z nich mama zrobi
placuszki chrupiące.
Pulchniutkie placuszki
z cukrem pudrem białym
będą łakomczuszki
chętnie zajadały!
,,Wesołe przedszkole” - piosenka
1. Gdy po lecie już nas wita
jesień piękna jak ze snów,
nasza grupa znakomita
do przedszkola wraca znów.
Ref: Tu zabawa na całego,
tu swe miejsce każdy ma.
Z koleżanką i z kolegą
zatańczymy raz i dwa!
2. Tu plac zabaw, nasza sala,
gdzie zabawek jest ze sto.
Przyzna zgodnie grupa cała,
że to dla nas drugi dom.
Ref: Tu zabawa na całego,
tu swe miejsce każdy ma.
Z koleżanką i z kolegą
zatańczymy raz i dwa!
Opracowanie: M. Lewandowska