GRUPA V TRUSKAWKI

Opublikowano: 2025-08-28 18:34, Numer artykułu: 85974 , Autor: J.Bilecka

 

ZADANIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE

GRUDZIEŃ

 

TEMAT: „O CZYM MARZĄ DZIECI?”
Cele ogólne i szczegółowe:

  • utrwalanie wiedzy dotyczącej tradycji związanych z Mikołajkami,
  • kształtowanie postawy otwartości wobec świata i innych ludzi,
  • odczuwanie poczucia godności do własnej osoby i szacunku dla godności innych osób,
  • rozwijanie postawy współodpowiedzialności i współdziałania,
  • układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania, klasyfikowania i przyporządkowywania,
  • stosowanie liczebników porządkowych.

 

TEMAT: „BOŻE NARODZENIE”

Cele ogólne i szczegółowe:

  • budowanie wypowiedzi na temat tradycji związanych z Bożym Narodzeniem,
  • kształtowanie postawy poszanowania dla tradycji i zwyczajów,
  • budowanie więzi emocjonalnej z rodziną i kształtowanie przynależności do grupy,
  • doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotu w przestrzeni, posługiwanie się pojęciami: na, pod, obok, przy, między,
  • ćwiczenie umiejętności wycinania po linii i wycinania precyzyjnych kształtów.

 

TEMAT: „W OCZEKIWANIU NA NOWY ROK”

Cele ogólne i szczegółowe:

  • utrwalanie nazw miesięcy,
  • dzielenie się swoimi przeżyciami i doświadczeniami,
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywności twórczej,
  • doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmu.                                                                                    

 

Opracowanie: D.Stoppa

 

WIERSZ B. Forma „Choinka”

 

W kącie naszej sali

pięknie przystrojona,

panna choineczka

uśmiecha się do nas.

Na niej bombki, łańcuch,

lampki kolorowe.

Gwiazdeczki prześliczne,

złote i bajkowe.

Na jednej gałązce

piernikowe ludki,

a na innej siedzą

małe krasnoludki.

Pajacyk, kogucik,

maleńkie serduszka,

chrupiące ciasteczka,

pachnące jabłuszka.

Wkoło tańczą dzieci,

kolędy śpiewają,

na choince świecidełka

radośnie wieszają.

 

PIOSENKA: „Pachnący gość”

 

I. Stała pod śniegiem panna zielona
Nikt prócz zająca nie kochał jej
Nadeszły święta i przyszła do nas
Pachnący gościu, prosimy wejdź!


Ref.: Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!
II. Jak długo zechcesz, z nami pozostań,
niech pachnie tobą domowy kąt.
Wieszając jabłka na twych gałązkach
życzymy wszystkim Wesołych Świąt.

Ref.: Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas!
Choinko piękna jak las,
Choinko zostań wśród nas


 

 

LISTOPAD

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

 

 

„POLSKA - MOJA OJCZYZNA”

Dziecko:

- buduje wiedzę na temat historii swego kraju oraz symboli narodowych;

- odczuwa przynależność do narodu, przejawia szacunek do symboli narodowych i ojczyzny.

- rozwija zainteresowania muzyczne i umiejetności wokalne;

- usprawnia umiejętność koncentrowania się na określonej czynności;

- rozwija umiejętność uważnego słuchania tekstów literackich, skupiania uwagi na osobie mówiącej.

 

„WSZYSCY JESTEŚMY TACY SAMI”

Dziecko:

- rozwija kreatywność i wyobraźnię plastyczną, muzyczną i ruchową;

- wie, że ludzie różnią się między sobą;

- buduje poczucie bycia ważnym i potrzebnym;

- eksperymentuje z kolorami;

- rozumie znaczenie pojęcia para.

Piosenka

Zozi „Co to jest niepodległość?”

 

1. Kiedyś Rosja, Austria i Prusy
Na Polskę mieli chytre zakusy
Niestety w końcu im się udało
I zagrabili Polskę całą

Przez długie 123 lata
Nie było nas na mapie świata
I jak to czasem mówią dorośli
Wtedy nie było niepodległości

Ref.: Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
Każde dziecko dziś woła
To polski dom, polska szkoła
Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno

2. Zaraz po I wojnie światowej
Powstały piękne mapy już nowe
Tak właśnie nasza historia biegła
Że Polska dzisiaj jest niepodległa

Ref.: Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
Każde dziecko dziś woła
To polski dom, polska szkoła
Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno

3. Jedenasty listopada 1918
Zapamiętamy już na zawsze
Jedenasty listopada 1918
Zapamiętamy już na zawsze

Ref.: Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
Każde dziecko dziś woła
To polski dom, polska szkoła
Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno.

 

Wiersz

Ludwik Wiszniewski „11 listopada”

 

Dzisiaj wielka jest rocznica –

Jedenasty Listopada!

Tym, co zmarli za Ojczyznę,

hołd wdzięczności Polska składa.

 

Im to, bowiem zawdzięczamy

wolność – polską mowę w szkole,

to, że tylko z ksiąg historii

poznajemy dziś niewolę.

 

Uroczyście biją dzwony,

w mieście flagi rozwinięto…

i me serce się raduje,

że obchodzę Polski święto!

 

Opracowala: M. Harasimowicz-Nowak


 

 

Październik

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

 

„MIĘDZY NAMI RÓWIEŚNIKAMI – TYDZIEŃ RELACJI RÓWIEŚNICZYCH”

Dziecko:

1. buduje pozytywne relacje z rówieśnikami oraz wzmacnia poczucie własnej wartości;

2. kształtuje umiejętność rozpoznawania i wyrażania emocji;

3. rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i wyrażania siebie;

4. kształtuje umiejętność współdziałania oraz dzielenia się z rówieśnikami.

 

„JESIENIĄ W PARKU I LESIE”

Dziecko:

1. wymienia oznaki jesieni, określa różnicę między porami roku, rozpoznaje porę roku na podstawie przedstawionych kilku cech;

2. wie jak należy się ubrać na jesienną pogodę;

3. podejmuje coraz bardziej złożone czynności samoobsługowe, wymagające uważnego słuchania wskazówek i naśladowania nauczyciela, np. zapinanie i odpinanie guzików, składanie codziennego ubrania;

4. klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy;

5. rozwija umiejętność pracy w zespole.

 

„W KRAINIE UCZUĆ I  EMOCJI”

Dziecko:

1. kształtuje umiejętność rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji;

2. wdraża rozumienie uczuć i emocji własnych oraz innych ludzi;

3. rozwija umiejętność obserwowania i wyciągania wniosków;

4. kształtowanie umiejętności panowania nad własnymi emocjami poprzez kontrolowanie własnego oddechu.

 

Piosenka „Przebojowa jesień”

 

1. Jesień, jesień, jesień liście pomalowała.

Na czerwono, brązowo i złoto park cały przefarbowała.

 

Ref.: Szur, szur, szur, szur, szur, szur, w liściach szuramy.

Chrup, chrup, chrup, chrup, chrup, owoce zjadamy.

Hop, hop, hop, hop, hop, kasztany zbieramy.

Wiu, wiu, wiu, wiu, z wiatrem biegamy.

A jesień jak wróżka na skrzydłach leci

i żarcikami rozśmiesza dzieci.

Jesień słoneczna, soczysta i zdrowa,

po prostu – przebojowa!

 

2. Jesień, jesień, jesień wielką dynię zerwała.

Jabłka, gruszki i śliwki przepyszne dzieciom dziś podarowała.

Ref.: Szur, szur, szur…

 

3. Jesień, jesień, jesień w parku, w ogrodzie, w lesie.

Słoneczniki i kwiaty jesienne dla wszystkich z uśmiechem niesie.

Ref.: Szur, szur, szur…

 

Wiersz Barbary Bester pt. „Co czerwieni się jesienią?”

 

Zapachniało jesienią,

zapachniało czerwienią:

soczystym jabłkiem i pomidorem,

czerwonym w lesie muchomorem,

lekko kwaśną żurawiną

i słodziutką maliną.

Dęby, buki, jesiony

przybrały kolor czerwony.

I każda z tych czerwieni

mniej lub bardziej się mieni.

 

 

Piosenka „Budujemy ciszę”

Budujemy ciszę, budujemy ciszę,

budujemy z klocków ciszę

Prawym uchem słyszę, lewym uchem słyszę,

bardzo dobrze słyszę ciszę.

 

Dzielnie pompujemy, dzielnie pompujemy

Balon ciszy, bo tak chcemy

Prawe ucho słyszy, lewe ucho słyszy

jak w piwnicy tupią myszy

 

Hałas przeganiamy, hałas przeganiamy

Panią ciszę zapraszamy

Cicho jak motyle, cicho jak motyle

posiedzimy tu przez chwilę.

 

Fragment wiersza Kaliny Rokosz pt. „Czym są emocje?”

 

Radość, smutek, strach, zdziwienie

Jeszcze złość – kapryśna dama

Takie znamy już emocje

A to tylko część wybrana!

 

Dużo więcej jest emocji

Wszystkie każdy z nas odczuwa

Bez emocji żyć się nie da

To po prostu się nie uda!

 

Opracowanie: A. Rutkowska


 

WRZESIEŃ

Temat: W przedszkolu

Cele ogólne i szczegółowe:

  • poznawanie zasad i zwyczajów panujących w przedszkolu,

  • kształtowanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności do grupy,

  • rozwijanie umiejętności współpracy i zgodnej zabawy z rówieśnikami,

  • doskonalenie umiejętności samoobsługowych w codziennych sytuacjach,

  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sali i ogrodzie przedszkolnym,

  • budowanie pozytywnego nastawienia do codziennego pobytu w przedszkolu.


Temat: Dbam o siebie i środowisko

Cele ogólne i szczegółowe:

  • kształtowanie nawyków higienicznych i zdrowotnych (mycie rąk, zębów, dbanie o czystość ciała),

  • rozwijanie świadomości potrzeby zdrowego odżywiania i ruchu,

  • uczenie odpowiedzialności za własne rzeczy i porządek wokół siebie,

  • kształtowanie postaw proekologicznych (oszczędzanie wody, energii, segregowanie odpadów),

  • rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody i potrzebę jej ochrony,

  • budowanie poczucia sprawstwa – „ja też mogę dbać o siebie i o świat”.


Piosenka: „Przedszkole- drugi dom"
 

I. Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.

Ref.: Ja chodzę tam co dzień, obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali,
wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam
Przedszkole drugim domem jest.

II. Czasem rano trudno mi wstać,
chciałoby się leżeć i spać.
Lecz na mnie auto czeka, i miś,
w co będziemy bawić się dziś?
Ref.: Ja chodzę…

III. Zamiast mamy, panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną przedszkolne dni.
Ref.: Ja chodzę…

 

Wiersz: G.Lipińska „Zmysły” 

 

Każdy z nas 5 zmysłów ma!

Masz je Ty, mam i Ja!

Dwoje oczu mam- 

Patrzę nimi tu i tam.

Dwoje uszu mam- 

Wszystko dobrze słyszę sam.

Nos mi służy do wąchania, 

Dłonie zaś do dotykania.

Język jest do smakowania, 

Różnych potraw próbowania. 

 

Opracowanie: O. Cembrowicz