GRUPA V TRUSKAWKI
LISTOPAD
ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:
„POLSKA - MOJA OJCZYZNA”
Dziecko:
- buduje wiedzę na temat historii swego kraju oraz symboli narodowych;
- odczuwa przynależność do narodu, przejawia szacunek do symboli narodowych i ojczyzny.
- rozwija zainteresowania muzyczne i umiejetności wokalne;
- usprawnia umiejętność koncentrowania się na określonej czynności;
- rozwija umiejętność uważnego słuchania tekstów literackich, skupiania uwagi na osobie mówiącej.
„WSZYSCY JESTEŚMY TACY SAMI”
Dziecko:
- rozwija kreatywność i wyobraźnię plastyczną, muzyczną i ruchową;
- wie, że ludzie różnią się między sobą;
- buduje poczucie bycia ważnym i potrzebnym;
- eksperymentuje z kolorami;
- rozumie znaczenie pojęcia para.
Piosenka
Zozi „Co to jest niepodległość?”
1. Kiedyś Rosja, Austria i Prusy
Na Polskę mieli chytre zakusy
Niestety w końcu im się udało
I zagrabili Polskę całą
Przez długie 123 lata
Nie było nas na mapie świata
I jak to czasem mówią dorośli
Wtedy nie było niepodległości
Ref.: Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
Każde dziecko dziś woła
To polski dom, polska szkoła
Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
2. Zaraz po I wojnie światowej
Powstały piękne mapy już nowe
Tak właśnie nasza historia biegła
Że Polska dzisiaj jest niepodległa
Ref.: Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
Każde dziecko dziś woła
To polski dom, polska szkoła
Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
3. Jedenasty listopada 1918
Zapamiętamy już na zawsze
Jedenasty listopada 1918
Zapamiętamy już na zawsze
Ref.: Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno
Każde dziecko dziś woła
To polski dom, polska szkoła
Co to jest niepodległość
Teraz wiem już na pewno.
Wiersz
Ludwik Wiszniewski „11 listopada”
Dzisiaj wielka jest rocznica –
Jedenasty Listopada!
Tym, co zmarli za Ojczyznę,
hołd wdzięczności Polska składa.
Im to, bowiem zawdzięczamy
wolność – polską mowę w szkole,
to, że tylko z ksiąg historii
poznajemy dziś niewolę.
Uroczyście biją dzwony,
w mieście flagi rozwinięto…
i me serce się raduje,
że obchodzę Polski święto!
Opracowala: M. Harasimowicz-Nowak
Październik
ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:
„MIĘDZY NAMI RÓWIEŚNIKAMI – TYDZIEŃ RELACJI RÓWIEŚNICZYCH”
Dziecko:
1. buduje pozytywne relacje z rówieśnikami oraz wzmacnia poczucie własnej wartości;
2. kształtuje umiejętność rozpoznawania i wyrażania emocji;
3. rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i wyrażania siebie;
4. kształtuje umiejętność współdziałania oraz dzielenia się z rówieśnikami.
„JESIENIĄ W PARKU I LESIE”
Dziecko:
1. wymienia oznaki jesieni, określa różnicę między porami roku, rozpoznaje porę roku na podstawie przedstawionych kilku cech;
2. wie jak należy się ubrać na jesienną pogodę;
3. podejmuje coraz bardziej złożone czynności samoobsługowe, wymagające uważnego słuchania wskazówek i naśladowania nauczyciela, np. zapinanie i odpinanie guzików, składanie codziennego ubrania;
4. klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy;
5. rozwija umiejętność pracy w zespole.
„W KRAINIE UCZUĆ I EMOCJI”
Dziecko:
1. kształtuje umiejętność rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji;
2. wdraża rozumienie uczuć i emocji własnych oraz innych ludzi;
3. rozwija umiejętność obserwowania i wyciągania wniosków;
4. kształtowanie umiejętności panowania nad własnymi emocjami poprzez kontrolowanie własnego oddechu.
Piosenka „Przebojowa jesień”
1. Jesień, jesień, jesień liście pomalowała.
Na czerwono, brązowo i złoto park cały przefarbowała.
Ref.: Szur, szur, szur, szur, szur, szur, w liściach szuramy.
Chrup, chrup, chrup, chrup, chrup, owoce zjadamy.
Hop, hop, hop, hop, hop, kasztany zbieramy.
Wiu, wiu, wiu, wiu, z wiatrem biegamy.
A jesień jak wróżka na skrzydłach leci
i żarcikami rozśmiesza dzieci.
Jesień słoneczna, soczysta i zdrowa,
po prostu – przebojowa!
2. Jesień, jesień, jesień wielką dynię zerwała.
Jabłka, gruszki i śliwki przepyszne dzieciom dziś podarowała.
Ref.: Szur, szur, szur…
3. Jesień, jesień, jesień w parku, w ogrodzie, w lesie.
Słoneczniki i kwiaty jesienne dla wszystkich z uśmiechem niesie.
Ref.: Szur, szur, szur…
Wiersz Barbary Bester pt. „Co czerwieni się jesienią?”
Zapachniało jesienią,
zapachniało czerwienią:
soczystym jabłkiem i pomidorem,
czerwonym w lesie muchomorem,
lekko kwaśną żurawiną
i słodziutką maliną.
Dęby, buki, jesiony
przybrały kolor czerwony.
I każda z tych czerwieni
mniej lub bardziej się mieni.
Piosenka „Budujemy ciszę”
Budujemy ciszę, budujemy ciszę,
budujemy z klocków ciszę
Prawym uchem słyszę, lewym uchem słyszę,
bardzo dobrze słyszę ciszę.
Dzielnie pompujemy, dzielnie pompujemy
Balon ciszy, bo tak chcemy
Prawe ucho słyszy, lewe ucho słyszy
jak w piwnicy tupią myszy
Hałas przeganiamy, hałas przeganiamy
Panią ciszę zapraszamy
Cicho jak motyle, cicho jak motyle
posiedzimy tu przez chwilę.
Fragment wiersza Kaliny Rokosz pt. „Czym są emocje?”
Radość, smutek, strach, zdziwienie
Jeszcze złość – kapryśna dama
Takie znamy już emocje
A to tylko część wybrana!
Dużo więcej jest emocji
Wszystkie każdy z nas odczuwa
Bez emocji żyć się nie da
To po prostu się nie uda!
Opracowanie: A. Rutkowska
WRZESIEŃ
Temat: W przedszkolu
Cele ogólne i szczegółowe:
poznawanie zasad i zwyczajów panujących w przedszkolu,
kształtowanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności do grupy,
rozwijanie umiejętności współpracy i zgodnej zabawy z rówieśnikami,
doskonalenie umiejętności samoobsługowych w codziennych sytuacjach,
wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sali i ogrodzie przedszkolnym,
budowanie pozytywnego nastawienia do codziennego pobytu w przedszkolu.
Temat: Dbam o siebie i środowisko
Cele ogólne i szczegółowe:
kształtowanie nawyków higienicznych i zdrowotnych (mycie rąk, zębów, dbanie o czystość ciała),
rozwijanie świadomości potrzeby zdrowego odżywiania i ruchu,
uczenie odpowiedzialności za własne rzeczy i porządek wokół siebie,
kształtowanie postaw proekologicznych (oszczędzanie wody, energii, segregowanie odpadów),
rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody i potrzebę jej ochrony,
budowanie poczucia sprawstwa – „ja też mogę dbać o siebie i o świat”.
Piosenka: „Przedszkole- drugi dom"
I. Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.
Ref.: Ja chodzę tam co dzień, obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali,
wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam
Przedszkole drugim domem jest.
II. Czasem rano trudno mi wstać,
chciałoby się leżeć i spać.
Lecz na mnie auto czeka, i miś,
w co będziemy bawić się dziś?
Ref.: Ja chodzę…
III. Zamiast mamy, panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną przedszkolne dni.
Ref.: Ja chodzę…
Wiersz: G.Lipińska „Zmysły”
Każdy z nas 5 zmysłów ma!
Masz je Ty, mam i Ja!
Dwoje oczu mam-
Patrzę nimi tu i tam.
Dwoje uszu mam-
Wszystko dobrze słyszę sam.
Nos mi służy do wąchania,
Dłonie zaś do dotykania.
Język jest do smakowania,
Różnych potraw próbowania.
Opracowanie: O. Cembrowicz