GRUPA V TRUSKAWKI
LISTOPAD 2024
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
- Co powinien wiedzieć każdy Polak?
- Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
- Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?
CELE:
dziecko
- wyraża i nazywa różne emocje podczas zabaw;
- dostrzega potrzeby innych, szanuje je;
- wymienia obowiązki domowe poszczególnych członków rodziny;
- wyjaśnia, dlaczego obowiązki są ważne oraz deklaruje chęć pomocy w ich wykonywaniu;
- szanuje wytwory pracy innych oraz ich własności;
- wie gdzie na mapie znajdują się stolica Polski oraz miejscowość, w której mieszkaj; jakie są główne regiony Polski, jak powstała Polska;
- utrwala symbole narodowe ma Rzeczpospolita Polska
- przestrzega wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
- uczestniczy w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
- słucha czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
- zapoznaje się z kosmosem, jak wygląda Układ Słoneczny oraz jak nazywają się planety krążące wokół Słońca
- uczestniczy w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo-skutkowego, poznawania samego siebie.
WIERSZ
I. Fabiszewska„Miasto i wieś”
W mieście jest dużo ulic,
samochodów i ludzi.
Na wsi jest dużo zwierząt,
i nikt się tutaj nie nudzi.
W mieście jest dużo domów.
Prawie wszystkie wysokie.
Na wsi domy są niskie,
a pola wokół szerokie.
W mieście jest tłok i hałas,
wszyscy ciągle się spieszą.
Na wsi panuje spokój,
a ludzie z tego się cieszą.
PIOSENKA
„Polska to nasz kraj”
Choć jesteśmy jeszcze mali,
zawsze o tym pamiętamy,
że nasz kraj to piękna Polska.
Bardzo, bardzo ją kochamy.
Ref.: Polska to nasz kraj,
to ojczyzna nasza.
Góry i morze, lasy i pola,
i piękne polskie miasta.
A na fladze biel i czerwień,
w godle dumny orzeł biały,
Nasz hymn narodowy znamy,
i z powagą go śpiewamy
Ref.: Polska to nasz kraj,
to ojczyzna nasza.
Góry i morze, lasy i pola,
i piękne polskie miasta.
Opracowanie: P. Klimek
Październik
Kolorowa Jesień
DZIECKO:
- rozpozna owoce i warzywa,
- weźmie udział w zabawch sensorycznych z wykorzystaniem owoców i warzyw,
- utrwali znajomość kolorów,
- rozumie znaczenie witamin dla zdrowia,
- utrwali nawyk mycia warzyw i owoców,
- rozwija myślenie przyczynowo – skutkowe,
- odtworzy jesienne odgłosy,
- zapamięta kształt liści,
- zainteresuje się środowiskiem przyrodniczym,
- wzbogaci słownictwo o tematyyce przyrodniczej,
- wykorzysta w zabawie kasztany i liście.
Mamy różne domy
DZIECKO:
- nazwie składowe części domu,
- wykorzysta w niestandardowy sposób klocki i dostępne materiały do zabawy konstrukcyjnej,
- podejmie próby gimnastyki buzi i języka,
- wzbogaci słownictwo związane z tematyką kompleksową,
- narysuje domy różnej wielkości,
- zilustruje "matematyczne dyktando",
- odtworzy dźwięki charakterystyczne dla domu,
- ułoży domek wg instrukcji słownej,
- dowie się jakie domy mają zwierzęta,
- utrwali wiedzę na temat zwierząt leśnych i ich charakterystycznych cechach.
Sposoby na jesienną nudę
DZIECKO:
- rozwija wyobraźnię,
- podejmie próby improwizacji wokalnej,
- zintegruje się z grupą,
- udoskonali umiejętności matematyczne w liczeniu na konkretach,
PIOSENKA: „Jesień maluje” – muz. Mirosław Krysztopa, sł. Dorota Kossakowska.
I Jesień wyszła z pędzlem na spacer.
Chce by świat był dziś kolorowy.
Już dotyka listka każdego.
By na ziemi dywan był nowy.
Ref: Jesień, jesień, lecą liście z drzewa.
Jesień, jesień kolorowy czas.
Jesień, jesień wiatr w gałęziach śpiewa.
Jesień, jesień, zwiedza park i las.
II Drzewa w parku już odmienione.
I kasztany szybko spadają.
W gęstych liściach klonu dużego.
Nasze ptaki już nie śpiewają.
Ref: Jesień, jesień...
Piosenka
„Wiewióreczka mała”
Ref.: Wiewióreczka mała,
po lesie biegała,
hopsa sasa, hopsa sasa,
po lesie biegała. (bis)
1.Spotkała jeżyka,
tańczyli walczyka,
tańczyli walczyka, raz, dwa, trzy, raz. (bis)
Ref. Wiewióreczka mała....
2.Spotkała owieczkę,
tańczyli poleczkę,
raz i dwa i raz i dwa i tańczyli poleczkę. (bis)
Ref. Wiewióreczka mała....
3.Spotkała ślimaka,
tańczą kujawiaka,
raz i dwa, raz i dwa, trzy, tańczą kujawiaka. (bis)
Ref. Wiewióreczka mała....
Wiersz
„Idzie lasem Pani Jesień”
Idzie lasem Pani Jesień
I maluje liście w lesie.
Te są żółte, te czerwone,
A te jeszcze są zielone.
Liście piękne, kolorowe
Lecą dzieciom wprost na głowę.
Opracowanie: K. Fedejko
Wrzesień
ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:
„WITAJ PRZEDSZKOLE!”
Dziecko:
1. poznaje zasady obowiązujące w przedszkolu;
2. rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
3. wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
4. używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania;
5. kształtuje poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
„JESTEŚMY BEZPIECZNI NA DRODZE”
Dziecko:
1. poznaje podstawowe zasady poruszania się pieszego, wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze;
2. respektuje obowiązujące reguły i przepisy ruchu drogowego;
3. wdraża się do bezpiecznego korzystania ze środków transportu;
4. nazywa podstawowe symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
5. stara się właściwe rozpoznawać sygnały dźwiękowe i wizualne, które można usłyszeć lub zobaczyć na drodze.
Piosenka „W przedszkolu”
sł. muz. Joanna Bernat
Nikt w przedszkolu się nie nudzi.
Oj, nie, nie! Oj, nie, nie!
Nie grymasi, nie marudzi,
bo tu nam fajnie jest.
Każdy zupkę zje z miseczki.
Mniam, mniam, mniam!
Mniam, mniam, mniam!
I zatańczy do poleczki.
Hopsasa! Hopsasa!
Już za ręce się łapiemy.
Raz i dwa! Raz i dwa!
I w kółeczku tańcujemy.
Oj, dana! Oj, dana!
Zaśpiewamy pioseneczkę.
La, la, la! La, la, la!
Pośmiejemy się troszeczkę.
Ha, ha, ha! Ha, ha, ha!
Wiersz „W przedszkolu jak w domu”
B. Szelągowska
Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci,
Idą do przedszkola z rodzicami dzieci.
W przedszkolu zabawek i książek bez liku,
Każdy ma tam miejsce przy małym stoliku.
Razem z naszą Panią, pilnie się uczymy.
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem Wam coś jeszcze! Nie mówcie nikomu…
Że my się czujemy jak u siebie w domu!
Piosenka „Kolorowe światła"
1.Do przedszkola co dzień rano, idę przez ulicę z mamą.
Droga wcale nie jest łatwa, bo na skrzyżowaniu światła.
Ref. Czerwone światło stój! Zielone światło idź!
Na żółtym świetle zawsze czekaj, Tak już musi być.
2.Samochody w rzędach stoją, a kierowcy spoglądają,
czy już światło jest zielone, by odjechać w swoją stronę.
3.Policjanci wciąż pracują, skrzyżowania obserwują,
czy przepisy wszyscy znają i czy znaków przestrzegają.
Opracowała: A. Rutkowska