GRUPA VI JABŁUSZKA

Opublikowano: 2024-09-04 19:06, Numer artykułu: 85973 , Autor: J.Bilecka

Kwiecień 

 

Zadania wychowawczo – dydaktyczne:

 

 

  1. Poznawanie zwyczajów związanych z obchodami Świąt Wielkanocnych, tradycji, zasad savoi-vivre.
  2. Wdrażanie do proekologicznych zachowań, dbania o swoje otoczenie, siebie oraz innych, a także dbania o szeroko rozumianą przyrodę ożywioną i nieożywioną wokół siebie.
  3. Utrwalanie wiedzy dotyczącej symboli narodowych, a także poznanie i interpretacja Polskich legend i opowieści o kraju.

 

KWIECIEŃ PLECIEŃ, piosenka

Wydmuszki - D. Gellner, wiersz

 

 

I. Idzie za kwietniem rowem zielonym
pierwsza stokrotka w śniegu kwietniowym.

Na skrawku ciepła, na zimna brzeżku,
kwiat przebiśniegu usiadł w dołeczku. / bis

Ref:
Kwiecień, plecień, bo przeplata.
Trochę zimy, trochę lata. / bis

II. Śniegiem sypnęło; czy kwiaty wschodzą
na pożegnanie ostatnim mrozom?

Uderza wiosna o skrzydła ptaków,
śpiew się poturlał z góry po dachu.  /bis

Ref:
Kwiecień, plecień, bo przeplata.
Trochę zimy, trochę lata. / bis

Przed owalnym lustrem
tłoczą się wydmuszki.
Przymierzają przed nim
pisankowe ciuszki.

Już w lustrze różowo,
zielono i biało,
a wydmuszkom ciągle
kolorów za mało!

Zajrzały do szuflad,
szafy otworzyły,
kropeczki, paseczki
na siebie włożyły.

Gdy tyle kolorów
w lustrze się odbiło,
to w końcu się lustro
w pisankę zmieniło!

 

 

 Opracowała: A. Chojnacka

 


 

Zadania dydaktyczno – wychowawcze

 

MARZEC  2025

 

  1. Zapoznanie z  procesem powstawania wybranych produktów: chleb, bały ser, swetry, papier.
  2. Zapoznanie z wybranymi zjawiskami atmosferycznymi oraz z obiegiem wody w przyrodzie.
  3. Utrwalanie oznak wiosny, zapoznanie z pracami wykonywanymi wiosną w polu i w ogrodzie.
  4. Budzenie empatii do zwierząt, poznanie zwierząt wiejskich i mieszkających w różnych warstwach lasu.

 

„Wiosenny czarodziej” – Dorota Gellner

„Kolorowa Pani Wiosna ”

Jolanta Kucharczyk

Czary - mary, fiku - miku, szedł Czarodziej po trawniku.

Niósł w plecaku fiołki, róże a stokrotki gdzie? W kapturze! Rzucał kwiaty, gdzie się dało, Żeby wszędzie coś pachniało. Koło ławki, koło krzaka, jakie kwiaty? Te z plecaka! W piaskownicy palmy sadził - nawet nieźle sobie radził no i huśtał na huśtawce rozczochrane dwa dmuchawce. Wyczarował, czary- mary, na kałużach nenufary, aż podwórko zmienił w śliczny, mały ogród botaniczny.

 

  1. Pani wiosna przyszła w kwiecistej sukience,

W tym sezonie modne fiołki i kaczeńce.

Z żółtych tulipanów ma na włosach wianek,  w dłoniach trzyma bukiet z liliowych sasanek.

Ref: Idzie Wiosna uśmiechnięta polem, lasem, łąką, drogą.

Szumią drzewa, szumią trawy,

Piosenkę zieloną.

  1. Na gałązkach wierzby budzą się już kotki,

a w ogródku kwitną krokusy, pierwiosnki.

Białe przebiśniegi rozchylają płatki, na rabatach kwitną kolorowe bratki.

Ref: Idzie Wiosna uśmiechnięta…

  1. Ptaki wyśpiewują najpiękniejsze trele, a nad łaką tańczą motyle i trzmiele.

Jak to dobrze, że już wiosna piękna, miła po tak długiej zimie do nas znów wróciła.

Ref: Idzie Wiosna uśmiechnięta…

 

 

 

 

 

 

Przygotowała:

Patrycja Klimek


 

LUTY

 

Zadania dydaktyczno – wychowawcze:

 

 

  1. Zapoznanie dzieci z zawodami wykonywanymi dawniej i dziś, dostrzeganie zmian i potrzeb ludzi związanych z wykonywaną pracą.
  2. Budzenie zainteresowania książkami i czytaniem, poznanie zawodu bibliotekarza.
  3. Rozwijanie wrażliwości estetycznej dzieci oraz zainteresowania wartościami artystycznymi.
  4. Budzenie zainteresowań prehistorią, zwierzęta kiedyś i dziś. Poznanie zawodu paleontologa.

 

„Wszyscy dla wszystkich”

J. Tuwim

 

„W kapeluszu mego taty”

Muzyka Tadeusz Pabisiak, słowa Agnieszka Galica

PLAC ZABAW CD.nr24

 

Murarz domy buduje,

Krawiec szyje ubrania,

Ale gdzieżby co uszył,

Gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecie

Na robotę nie ruszył,

Gdyby krawiec mu spodni

I fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty,

Więc do szewca iść trzeba,

No, a gdyby nie piekarz,

Toby szewc nie miał chleba.

Tak dla wspólnej korzyści

I dla dobra wspólnego

Wszyscy muszą pracować,

Mój maleńki kolego.

 

1. W kapeluszu mego Taty,

Gdy dorosłym będę panem

To usiądę i wymyślę

Kim zostanę...

Czy piratem, czy strażakiem

Maszynistą lub dentystą

Kolejarzem, marynarzem

Albo kominiarzem?

Ref: Mamo, Tato, co wy na to?

Będę kominiarzem x2

2. Kiedy wreszcie będę duża

I przerosnę moją Mamę,

Będę buty mieć na szpilkach

I zostanę...

Pielęgniarką lub malarką

Baletnicą czy kucharką

Ogrodniczką, podróżniczką

A może księżniczką?

Mamo, Tato, co wy na to?

Że będę księżniczką? x

 

Opracowala: A. Chojnacka


 

 

STYCZEŃ

Zadania dydaktyczno-wychowawcze:

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  1. Czy można cofnąć czas?
  2. Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
  3. Kto to taki: mama mamy, tata taty?
  4. Karnawał

 

  1. jakie są zwyczaje związane z powitaniem nowego roku, Jak wygląda kalendarz, jakie są rodzaje zegarów, jaki mają wygląd i sposób działania,  jak wykonać prosty zegar słoneczny
  2. Jakie trudności mają zimą zwierzęta. Kto dokarmia zwierzęta. Kiedy i dlaczego należy dokarmiać zwierzęta zimą
  3. Co jest cechą charakterystyczną wyglądu osób starszych – mężczyzn i kobiet .

 W jaki sposób można okazać szacunek i miłość dziadkom − jakie zachowania są właściwe, a jakie zachowania są nieodpowiednie w stosunku do osób starszych. W jakich czynnościach można pomóc babci i dziadkowi − kim dziadkowie są dla ich rodziców, a kim dla nich.

  1. Jakie są popularne zabawy i stroje karnawałowe. W jaki sposób obchodzony jest karnawał w różnych krajach

WIERSZ

Iwony Fabiszewskiej „Zima w karmniku”

Dziś w karmniku gwar i rwetes.

Ptaki przyleciały,

bo im rano przedszkolaki

ziarno wysypały.

Widać więc przysmaków wiele,

na drucie słoninkę,

ziarna słonecznika, płatki,

pyszną jarzębinę.

Każdy coś dla siebie znajdzie

 i głód zaspokoi.

Dzięki dzieciom żaden ptaszek

zimy się nie boi.

Nawet mała sikoreczka,

co ma żółty fraczek,

 jest szczęśliwa, bo znalazła

 dla siebie przysmaczek

 

 

PIOSENKA

„Święto babci i dziadka” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

 

  1. Babcia wszystko wie najlepiej,

wszystko zrobić umie.                                

I nakarmi, i pomoże,

zawsze mnie zrozumie

Ref: Dziś święto babci i dziadka,

więc wnucząt wesoła gromadka,                     bis

składa najlepsze życzenia:

„Zdrowia, szczęścia, życzeń spełnienia!”

 

  1. Dziadek to jest mój przyjaciel,

nigdy nie zawiedzie,

czyta bajki i mnie uczy

jeździć na rowerze

Ref: Dziś święto babci i dziadka,

więc wnucząt wesoła gromadka,                     bis

składa najlepsze życzenia:

„Zdrowia, szczęścia, życzeń spełnienia!”

 

Przygotowała:

Patrycja Klimek


 

GRUDZIEŃ 

Zadania dydaktyczno – wychowawcze

  1. Rozbudzanie zainteresowania tradycyjnymi świętami grudniowymi w Polsce i na świecie: Mikołajki, Boże Narodzenie, kształtowanie postaw pomagania i empatii oraz wartości takich jak pomaganie, dzielenie się, współodczuwanie;
  2. Rozwijanie sprawności fizycznej i zainteresowania sportami zimowymi, pomoc w dostrzeżeniu pozytywów zdrowego stylu życia;
  3. Poszerzanie wiedzy na temat żywiołów przyrody poprzez rozwijanie umiejętności obserwacji, logicznego myślenia i wnioskowania poprzez zabawy badawcze.

 

L. Krzemieniecka „Wigilijny wieczór”

„Kulig”

To właśnie tego wieczoru,
gdy mróz lśni, jak gwiazda na dworze,
przy stołach są miejsca dla obcych,
bo nikt być samotny nie może.

To właśnie tego wieczoru,
gdy wiatr zimny śniegiem dmucha,
w serca złamane i smutne
po cichu wstępuje otucha.

To właśnie tego wieczoru
zło ze wstydu umiera,
widząc, jak silna i piękna
jest Miłość, gdy pięści rozwiera.

To właśnie tego wieczoru,
od bardzo wielu wieków,
pod dachem tkliwej kolędy
Bóg rodzi się w człowieku.

Pa,pa,pa,pa,pa,pa,pa,pa,pa,pa,pa,pa,pa,pa..

 

1.Ciągną, ciągną sanie góralskie koniki
Hej, jadą w saniach panny przy nich Janosiki
Hej, jadą w saniach panny przy nich Janosiki

 

2.Coraz który krzyknie, nie wiadomo na co
Hej, echo odpowiada bo mu za to płacą
Hej, echo odpowiada bo mu za to płacą

 

3.Pędzi, pędzi kulig, niczym błyskawica
Hej, porwali te panny prosto od Kmicica
Hej, porwali te panny prosto od Kmicica

 

4. Zbójnik od Kmicica, zbójnik szarooki
Hej, z wierzchu baranica, a pod spodem smoking
Hej, z wierzchu baranica, a pod spodem smoking

 

 

 Opracowała: A. Chojnacka

 


 

Listopad

 

Tematy:

1. Co powinien wiedzieć każdy Polak?

2.Czy Kujawiak może tańczyć Krakowiaka?
3. Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?
4.Co cieszy Mikołaja?
 
Cele: 
-dziecko zna polskie symbole: flaga,godło
-wie co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości 
-wie jak wygląda litera: i ,I, d,D k,K,E e
-wie jak wygląda cyfra: 5,0,6,7
-wie jak wyglądają stroje ludowe 
-wie co to Układ słoneczny
-potrafi zaśpiewać hymn polski
-zna postać św.Mikołaja
-dziecko wie co to znaczy "dzieciństwo bez przemocy"
 
Wiersz I.Salach
"W Układzie Słonecznym"
 
W Toruniu żył Kopernik
i obserwował niebo.
Chciał poznać nowe gwiazdy 
chociaż nie wiedział dlaczego.
W czarnym bezkresnym kosmosie 
Jego myśl jak sputnik świeci.
Nie śniło mu się wcale,
że człowiek tutaj doleci.
Oglądał złote słońce 
i srebrny Księżyc badał.
Często nocował nad Wisłą o gwiazdach opowiadał.
On dowiódł,że nasza Ziemia 
podąża wokół Słońca,
chociaż uczeni mężowie
nie chcieli mu wierzyć do końca.
Rozsławił Kopernik Polskę
na całym wspólnym świecie.
Dlaczego wszyscy go znają,
pytajcie jeśli chcecie.
 
Opracowanie: M. Mrówczyńska

 

Wrzesień

Zamierzenia dydaktyczno- wychowawcze.

 

1. Co słychać w przedszkolu?

-        dz. wie jakie zasady obowiązują w przedszkolu

-        dz. wie dlaczego warto dbać o zabawki

-        dz. wie jakie korzyści można czerpać z przynależności z grupy

 

2. Jak być super bezpiecznym?

-        dz. wie jak dbać o bezpieczeństwo w sali

-        potrafi udzielić pierwszej pomocy

-        dz. wie jak bezpiecznie przejść przez jezdnię

 

3. Jakie są moje supermoce?

-        dz, wie jak zbudowane jest jego ciało,

-        potrafi nazwać zmysły

-        wie jakie emocje może odczuwać

 

4. Kiedy Pani Jesień obchodzi urodziny?

-        dz. wie które grzyby są jadalne, a które niejadalne

-        dz. wie jak wygląda trójkąt

-        potrafi powiedzieć co dzieje się ze zwierzętami jesienią

-        dz. wie jakie barwy mają jesienne liście

 

“PRZEDSZKOLNE ZAKAMARKI”

Sł. i muz. Krystyna Gowik

 

Są w przedszkolu różne miejsca, znane i nieznane nam.

Chcemy poznać tutaj wszystko, wiedzieć, co jest tu i tam.

Tutaj każdy kącik jest ciekawy taki.

Chcemy poznać tutaj wszystko, my- przedszkolaki!

Chcemy poznać tutaj wszystko, my- przedszkolaki!

 

Ref. I ktoś w końcu powie mi,

i ktoś w końcu powie mi,

 dokąd zaprowadzą mnie te wszystkie drzwi,

 dokąd zaprowadzą mnie te wszystkie drzwi.

 

Oto proszę- nasza sala, obok inne sale są.

Tu łazienka, tu jadalnia, taki jakby

drugi dom.

Szatnia, kuchnia, schowek

i schodowe klatki.

Chcemy poznać tutaj wszystko,

my- pięciolatki!

Chcemy poznać tutaj wszystko,

my- pięciolatki!

 

Ref. I ktoś w końcu powie mi,

i ktoś w końcu powie mi,

 dokąd zaprowadzą mnie te wszystkie drzwi,

 dokąd zaprowadzą mnie te wszystkie drzwi.

 

Tutaj mamy gabinety- w prawo, w lewo, prosto też.

Tu dyrekcja, tu pedagog, a tu logopeda jest.

Tędy na plac zabaw, ogród też zaprasza.

Chcemy poznać tutaj wszystko, my- grupa nasza!

Chcemy poznać tutaj wszystko, my- grupa nasza!

 

 

“KOLOROWE ŚWIATŁA”

sł i muz. Krystyna Gowik

 

Gdy na rower wsiadam,

na głowę kask zakładam.

Już kręcą mi się koła.

Wycieczka to wesoła!

Rodzinka jedzie cała

i babcię też zabrała-

po drodze rowerowej

i szosie asfaltowej.

 

Ref.  Uwaga, uwaga!

Czy wiemy, co robimy,

gdy czerwone światło jest?

Wiemy- stoimy!

A bo będziemy robić, gdy zielone światło?

Ruszamy do przodu, zapamiętać to łatwo!

 

Gdy autem jedzie tata

i wiezie mnie i brata,

to pasy zapinamy

i wtedy brrrum! Ruszamy.

Ostrożnie tak jedziemy,

wypadku mieć nie chcemy.

Spokojnie i bezpiecznie, z humorem też koniecznie!

 

Ref.  Uwaga, uwaga!

Czy wiemy, co robimy,

gdy czerwone światło jest?

Wiemy- stoimy!

A bo będziemy robić, gdy zielone światło?

Ruszamy do przodu, zapamiętać to łatwo!

 

Kiedy idę z mamą,

to wtedy jest tak samo.

Bo piesi uważają,

gdy światła się zmieniają.

Popatrzeć trzeba w lewo,

popatrzeć trzeba w prawo,

a potem znowu w lewo-

i przejść przez jezdnię żwawo!

 

Ref.  Uwaga, uwaga!

Czy wiemy, co robimy,

gdy czerwone światło jest?

Wiemy- stoimy!

A bo będziemy robić, gdy zielone światło?

Ruszamy do przodu, zapamiętać to łatwo!

 

Wiersz

“Ruchy”

Iwona Róża Salach

 

Mam dwie ręce i dwie nogi.

ale jedną głowę,

dwoje oczu, dwoj uszu,

tyle zliczyć mogę.

Głową kręci szyja,

zapachy wącha nos.

Gdy myślę, dotykam czoła,

na głowie jeży się włos.

Czasami podpieram brodę

i groźnie unoszę brwi.

Usta układam w podkówkę-

wtedy gdy smutno mi.

Ręce układam na biodrach

albo opieram o łokcie.

Paluszki swoje oglądam.

O, jakie czyste paznokcie!

Z nóg robię bramkę małą,

zginam kolana także.

Stopami robię kroki,

na palcach stoję, a jakże.

A teraz posłuchaj uważnie,

o czym w wierszu jest mowa.

Wykonać te wszystkie ruchy

możesz ze mną spróbować.

 

 

 

Opracowała:

Maria Andrzejewska

Patrycja Klimek