GRUPA VIII ANANASY

Opublikowano: 2024-09-04 19:05, Numer artykułu: 85971 , Autor: J.Bilecka

 

 

Listopad

 

-Kto ty jesteś?

- Polak mały.

– Jaki znak twój?

- Orzeł biały.

– Gdzie ty mieszkasz?

- Między swymi.

– W jakim kraju?

- W polskiej ziemi.

– Czym ta ziemia?

- Mą Ojczyzną.

– Czym zdobyta?

- Krwią i blizną.

– Czy ją kochasz?

- Kocham szczerze.

– A w wierzysz?

- W Polskę wierzę.

 

''POLSKA – MÓJ DOM ''
1.Właśnie tutaj jest twoja ulica,
mama, dom, przedszkole oraz pies.
Miasto, wioska, kolejka, dzielnica
a to wszystko – to Polska jest.
Refren: Bo tu twoja mieszka rodzina,
od Bałtyku po szczyty Tatr.
Tu jest Polska, ojczysta kraina,
biały orzeł jej strzeże od lat.
2.Morze, góry, jeziora i lasy,
pola zbóż kołysze lekki wiatr.
Zwiedzaj Polskę, wyruszaj na trasy
i jej legend – poznawaj świat.
Refren: Bo tu twoja mieszka rodzina............. .
3. Polska, Polska, kibicuj z innymi,
wtedy gdy drużyna twoja gra.
Potem w stroju biało-czerwonym,
wspólnie z nimi – odśpiewaj hymn.
Refren: Bo tu twoja mieszka rodzina............. .


''DBAM O ZDROWIE''
1. Jeśli ktoś zapyta, jak dbać o swe zdrowie,
każde dziecko zaraz tak na to odpowie.
Refren:Trzeba dobrze się odżywiać,
jeść owoce i warzywa.
Są w nich wszystkie witaminy.
Za to właśnie je cenimy.
Ważne są też gimnastyka,
spacer, basen i bieganie,
rower, rolki, hulajnoga.
Ruch to jest podstawa zdrowia!
2. Bardzo ważne są też, dbanie o higienę,
częste mycie ciała i w wannie kąpiela.
Refren: Trzeba dobrze....


 

PAŹDZIERNIK

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

 

 „KOLOROWY ŚWIAT JESIENI"

 

Dziecko:

- rozpoznaje i nazywa charakterystyczne cechy jesieni (kolorowe liście, „dary jesieni”, wiatr, deszcz itp.);

- rozpoznaje i nazywa najczęściej spotykane drzewa po kształcie ich liści i ich owocach(kasztanowiec, dąb, klon, jarzębina) a także drzewa owocowe (wycieczka do sadu);

- potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt jesienią oraz zjawiska atmosferyczne występujące jesienią;

- dostrzega piękno jesiennej przyrody, emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej, określa „dary jesieni” z sadu,

z ogrodu i z lasu;

- posługuje się liczbami 1, 2 w aspekcie kardynalnym  i porządkowym, posługuje się pojęciem para,   pisze cyfry 1, 2 po śladzie, a następnie samodzielnie;

- głoskuje proste wyrazy 3-głoskowe, wskazuje miejsce głoski „o”, „a” w usłyszanych wyrazach, poznaje: wygląd litery „o”, „O” oraz „a”, „A”-  drukowanej

i pisanej, małej i wielkiej,  znaczenie  pojęcia  samogłoska

 

„DBAMY O ZDROWIE ”

 

Dziecko:

- zna zasady  zdrowego odżywiania się, kształtuje umiejętność różnicowania produktów zdrowych i niezdrowych;

- pozna sposoby urozmaicania diety w oparciu o Piramidę Zdrowego Żywienia;

- wie, w jaki sposób warto spędzać wolny czas, wymienia formy aktywności fizycznej;

- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą  komunikatów pozawerbalnych (…) - impresji plastycznych, ruchowych, przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;

- przelicza elementy w aspekcie kardynalnym i porządkowym, poznaje zapis cyfrowy liczby 3, pisze poznaną cyfrę po śladzie i samodzielnie;

- głoskuje proste wyrazy 3-głoskowe, wskazuje miejsce głoski „i”, „e” w usłyszanych wyrazach, poznaje: wygląd litery „i”, „I” oraz „e”, „E”-  drukowanej

i pisanej, małej i wielkiej, znaczenie pojęć: samogłoska i spółgłoska.

 

 „Żołędzie”
D. Gellner  


Chodzę i zbieram żołędzie.
-A co z tych żołędzi będzie?
- Będzie żołędziowy król
i królowa,
dziewczynka żołędziowa,
żołędziowe talerze, półmiski,
żołędziowe kubki i miski.
Na nich będzie żołędziowa uczta z żołędzi.
Nie wiem tylko, komu
smakować będzie?
- Może dzikom,
gdyby przyszły tu z lasu,
ale dziki pewno 
nie mają czasu.

 

„Jarzębina”

sł. Anna Chodorowska

muz. Adam Markiewicz

 

1. Już lato odeszło i kwiaty przekwitły,

a jeszcze coś w słońcu się mieni. 

To w polu i w lesie czerwienią się, spójrzcie,

korale, korale jesieni. 

Ref.: Idzie lasem pani jesień, 

jarzębinę w koszu niesie. 

Daj korali nam troszeczkę, 

nawleczemy na niteczkę.

2. Włożymy korale, korale czerwone 

i biegać będziemy po lesie. 

Będziemy śpiewali piosenkę jesienną, 

niech echo daleko ją niesie.

 

"Dla każdego coś zdrowego”

 W. Karaszewski

 

Jeśli chcesz się żywić zdrowo,

jadaj zawsze kolorowo!

Jedz owoce i jarzyny,

to najlepsze witaminy!

Jedz razowce z grubym ziarnem,

zdrowe jest pieczywo czarne!

Na kanapkę, prócz wędliny,

połóż listek zieleniny!

I kapusta, i sałata,

w witaminy jest bogata!

Oprócz klusek i kotleta

niech się z jarzyn składa dieta!

Jedz surówki i sałatki,

będziesz za to piękny, gładki!

Gotowane lub duszone

zawsze zdrowsze niż smażone!

Mleko, jogurt, ser, maślanka –

to jest twoja wyliczanka!

Chude mięso, drób i ryba

to najlepsze białko chyba!

Sok warzywny, owocowy,

kolorowy jest i zdrowy!

Kto je tłusto i obficie,

ten sam sobie skraca życie!

Bób, fasola, groszek, soja –

ta potrawa będzie twoja!

Sosy lepsze są niż tłuszcze,

niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!

Zostaw smalec, dolej olej,

niech na olej będzie kolej!

Dobra także jest oliwa,

bo dla zdrowia sprawiedliwa!

 

„ Hartuj ciało”

sł. Ryszard Dreger

 muz. Marek Bychawski

 

 1.W zdrowym ciele zdrowy duch,

     a dla ducha dobry ruch.

    Siła, sprawność i odwaga

    nie przeszkadza lecz pomaga.

    Życie jak bieg z przeszkodami

    trudne może być czasami.

Ref. Zatem raz, dwa i trzy, i cztery,

        wyłączamy komputery,

        raz, dwa i trzy, i cztery,

       wyłączamy komputery.

2. Hartuj ciało, hartuj ducha

     od podeszwy aż do ucha.

   Rower deska bieg na setkę,

   ścieżka zdrowia, gra w kometkę.

   Gdy rodzina się wygina,

   to nie weźmie jej angina,

   a jak dziadek nie da rady

   niech wykona dwa przysiady.

Ref. Zatem raz, dwa i trzy, i cztery…

 

Opracowanie: mgr M. Kowalczewska – Płonka


 

WRZESIEŃ

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

       „NASZA NOWA SALA”

Dziecko:

  1. poznaje nową salę, swój nowy znaczek orientacyjny, rozkład pomieszczeń – sala zabaw, łazienka, szatnia – omówienie zasad poruszania się po nich; wie, że nie wolno oddalać się od swojej grupy;
  2. nawiązuje serdeczny, bliski kontakt z nauczycielką i innymi dziećmi, poznaje nowych kolegów, nabywa umiejętność wyrażania słowami własnych potrzeb, myśli, odczuć;
  3. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
  4. w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań.

 

„BEZPIECZNA DROGA DO PRZEDSZKOLA”

Dziecko:

     1. poznaje i praktycznie stosuje w zabawach elementarne przepisy    ruchu drogowego; potrafi reagować    na umowne znaki i sygnały;

     2. orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i w korzystaniu ze środków transportu;

     3. poznaje i rozróżnia wybrane pojazdy: lądowe, wodne, powietrzne oraz niektóre znaki drogowe.

     4. doskonali czynności samoobsługowe w zakresie higieny osobistej,  spożywania posiłków oraz ubierania się.

 

„Plac zabaw”

            Sł. Małgorzata Ostojewska

            Muz. Irena Bogucka

I

Już w oczach radość, bo słońce świeci

na spacer pora iść.

Na placu zabaw jest dużo dzieci,

bawić się chodźmy dziś!

    Ref. Plac zabaw, plac zabaw,

           tu z kolegami poznasz zabaw sto.

          Plac zabaw, plac zabaw,

          w słoneczne dni odwiedzasz go!

II

Są tu drabinki i karuzela,

każdy się kręcić chce!

A w piaskownicy z mokrego piasku

babki zrobimy dwie.

III

Miło jest huśtać się na huśtawce,

wszyscy lubimy to, że hej.

Możemy puszczać barwne latawce,

wietrzyku, dla nich wiej!

IV

Ciekawi świata zawsze jesteśmy,

uczyć się każdy chce.

Bawić się świetnie na placu

zabaw możemy całe dnie!

 

„Zasady przedszkolaka”

              B. Szelągowska

 

Kto chce pani coś powiedzieć;

Zaśpiewać piosenkę

wie, że najpierw w górę

trzeba unieść rękę.

 

Czarodziejskie słowa:

„proszę, przepraszam, dziękuję”

mówmy jak najczęściej!

To nic nie kosztuje.

 

Tak jak co dzień – po zabawie

trzeba sprzątnąć salę.

Poustawiać na swych miejscach:

Misie, klocki, lale...

 

Choć na dworze jest pochmurno

dzieci dobrze o tym wiedzą,

że od razu jest przyjemniej

gdy miłego coś powiedzą.

 

Nie lubimy hałasować

bo od tego boli głowa.

Gdy głośno krzyczymy,

innych dzieci nie słyszymy.

 

Każde pewnie o tym wie:

stolik z krzesłem lubią się.

My ich tajemnicę znamy.

Krzesło zawsze przysuwamy.

 

Stoi kosz w kącie sali

i czeka na dzieci.

Zawsze chętnie im się chwali,

że lubi jeść śmieci.

 

Przed jedzeniem, po zabawie

trzeba dobrze umyć ręce.

Nie chlapiemy się – bo chcemy,

by porządek był w łazience.

 

Opracowanie: mgr M. Kowalczewska – Płonka.