"Malinki" grupa V

Opublikowano: 2023-09-02 18:35, Numer artykułu: 15000 , Autor: A.Czajkowska
 
 
Marzec
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
 
 
 
,,W marcu jak w garncu"
Dziecko:
* Poznaje zjawiska pogodowe związane z przedwiośniem
* Poznaje interpretację przysłowia ,,W marcu jak w garncu"
* Wcieli się w rolę prezentera pogody, wie jak prezentować pogodę
* Poznaje oznaki wiosny
* Wie, które ptaki wracają z ciepłych krajów 
,, Święta Wielkanocne "
Dziecko:
* Poznaje zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi
* Wie, co powinno znajdować się w koszyczku wielkanocnym
* Potrafi ułożyć życzenia wielkanocne
* Przygotowuje ozdoby wielkanocne.
 
,,Pisanki" 
Dorota Gellner
Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane, naklejane.
Każda ma uśmiech kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!
 
,,Kolorowa Pani Wiosna "
(sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
1. Pani Wiosna przyszła w kwiecistej sukience,
w tym sezonie modne fiołki i kaczeńce.
Z żółtych tulipanów ma na włosach wianek,
w dłoniach trzyma bukiet z liliowych sasanek.
Ref.: Idzie Wiosna uśmiechnięta
polem, lasem, łąką, drogą.
Szumią drzewa, szumią trawy
piosenkę zieloną.
2. Na gałązkach wierzby budzą się już kotki,
a w ogródku kwitną krokusy, pierwiosnki.
Białe przebiśniegi rozchylają płatki,
na rabatach kwitną kolorowe bratki.
Ref.: Idzie Wiosna uśmiechnięta...
3. Ptaki wyśpiewują najpiękniejsze trele,
a nad łąką tańczą motyle i trzmiele.
Jak to dobrze, że już wiosną piękna, miła,
po tak długiej zimie do nas znów wróciła.
Ref.: Idzie Wiosna uśmiechnięta...
 
Opracowała: M. Lewandowska 

 

STYCZEŃ

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

  

„CO MOŻNA ROBIĆ ZIMĄ ?”

Dziecko:

1. dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie związane z zimą;

2. potrafi wymienić charakterystyczne oznaki zimowej pogody (śnieg, lód, mróz itp.);

3.  zna i nazywa zabawy, w które można bawić się zimą na śniegu i lodzie;

4.  wie, jak nazywa się sprzęt, potrzebny do zabaw zimowych;

5. poznaje bezpieczne sposoby zimowych zabaw i stosuje je na co dzień.

 

 „ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA”

Dziecko:

1. wzmacnia więzi uczuciowe z rodziną poprzez świadome uczestnictwo w uroczystościach rodzinnych;

2. kształtuje postawę szacunku wobec osób starszych, umiejętność okazywania uczuć i wzmacniania więzi  rodzinnych;

3. kształtuje umiejętność formułowania życzeń dla babci i dziadka;

4. przygotowuje artystyczny program z okazji święta Babci i Dziadka.

 

„Zimowa poleczka”

           sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełłowie

 

Zimową poleczkę na śniegu lub lodzie

kochają bałwanki i tańczą ją co dzień.

Zimową poleczkę na soplach gra wiatr.

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref.: Ha, ha, ha, ha,

hi, hi, hi, hi.

Śniegowe bałwanki

to my, właśnie my!

Gdy w rękach miotełki, na głowach garnuszki,

z węgielków lśnią oczka i same mkną nóżki.

Zimową poleczkę na soplach gra wiatr.

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref.: Ha, ha, ha, ha…

Stanęły na chwilkę, by pot otrzeć z czoła,

lecz skoczna muzyka do tańca znów woła.

Zimową poleczkę na soplach gra wiatr.

Bałwanki się cieszą – o tak, właśnie tak!

Ref.: Ha, ha, ha, ha…

 

 „Cztery pory roku”  

            U. Kowalska

Wiosna

Weź mnie, babuniu, za rączkę,

razem pójdziemy na łączkę,

tam prześlicznie pachną kwiatki,

złapię motylka do siatki,

a w barwnych jego skrzydełkach,

słoneczko zalśni jak w szkiełkach.

Lato

Nad morze, babciu, pójdziemy,

zamki z piasku zbudujemy,

muszelkami je ozdobię,

wszystko podaruję tobie.

Gdy się w morzu wykąpiemy,

dalej bawić się będziemy.

Jesień

Wyjdźmy, babciu, na spacerek,

do parku, później na skwerek.

Zbiorę kasztany, patyki,

zrobimy śmieszne ludziki.

A z listków złoto-czerwonych

bukiet będzie wymarzony.

Zima

Babciu, załóż mi kurteczkę

i szaliczek, ten w krateczkę.

Będę lepiła bałwanka

i posadzę go na sankach.

Zjedziemy z wysokiej górki,

aż szalik poleci w chmurki!

 

„Cza-cza dla babci”

      sł. Ewa Stadtmüller, muz. Agnieszka Widlarz

Ref.: Poznajcie, proszę, moją babcię.

Ma pantofelki, a nie kapcie.

Fryzurkę rudą jak wiewiórka,

na siwe włosy jeszcze kiedyś przyjdzie czas.

Babcia w niebieskim dresie

pędem na zumbę gna.

Kijki ma w obu rękach,

i adidasy pełne klasy babcia ma.

Ref.: Poznajcie, proszę, moją babcię…

Babciu, chodźmy na basen!

Babciu, na rolki czas!

Babciu, no powiedz szczerze,

Czy na rowerze dzisiaj też przegonisz nas.

Ref.: Poznajcie, proszę, moją babcię…

Babcia nie zapomniała

dawnych figli i psot.

Kiedyś, gdy była mała,

jak mały kot właziła na sąsiada płot.

Ref.: Poznajcie, proszę, moją babcię…

Cza-cza-cza!

 

„Dzień Babci i Dziadka”

Kochani, dziś okazja rzadka.

Mamy Dzień Babci oraz Dziadka.

Jak wiecie jest ich razem czworo,

co można sprawdzić, gdy się zbiorą.

Wciąż mówią wtedy o tych latach,

gdy jeszcze dzieckiem był mój tata.

A nasza mama bez swych lalek

do łóżka iść nie chciała wcale.

A teraz, jak ten czas wciąż leci!

Cieszą się z dzieci swoich dzieci.

I myślą widząc ich gromadkę,

że miło babcią być i dziadkiem.

Więc dziś spróbujcie zapamiętać.

Czym są dla dziadków ich wnuczęta?

I pięknej szansy nie przegapcie:

kochajcie dziadków swych i babcie.

Opracowanie: mgr M. Kowalczewska – Płonka.

 

 

 

 

 


 

GRUDZIEŃ

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

 

„ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA”

Dziecko:

1. poznaje tradycje związane z obchodami Mikołajek, Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku;

2. wzbogaca swoje wrażenia estetyczne poprzez oglądanie wystaw świątecznych, bierze aktywny   udział  w dekorowaniu choinki i sali;

3. odczuwa radosną atmosferę oczekiwania na zbliżające się Święta;

4. nabywa zwyczaju kolejnego wypowiadania się podczas rozmów        w zespole oraz  słuchania innych;

5. potrafi opisać jak wygląda  ogród przedszkolny w czasie zimy, prawidłowo określa cechy  zimowej aury.

 

„Fabryka Świętego Mikołaja”

muz. i sł. Adrianna Furmanik-Celejewska

Ref.: Pada śnieg, za oknami srebrzysta biel.

        Śpiewa wiatr, kto nadchodzi, już każdy wie.

        To z Laponii Mikołaj na sankach mknie.

        Czy odwiedzi mnie? Czy odwiedzi mnie?

        Bo ja w snach już raz go odwiedziłem,

        do fabryki skrzatów wyruszyłem

        i pociągiem się wybrałem w magiczny świat,

        w którym konduktorem został skrzat.

1. Pierwsza sala to misiowo, tu jest zawsze kolorowo.

   Najpierw główka, oczy, uszy i już misia skrzacik uszył,

   teraz włoży mu kubraczek, na czapeczce zrobi szlaczek,

   potem czule pocałuje, do pudełka zapakuje!

Ref.: Pada śnieg…

2. W drugiej sali są pajace, jeden klaszcze, drugi skacze.

    Mają oczka malowane, skrzacik zrobił to wspaniale!

    Teraz włoży im kubraczki, na czapeczce zrobi szlaczki,

    potem czule pocałuje, do pudełka zapakuje!

 

,,Wieczór Mikołajowy”

                 D. Gellner

Biały śnieżek, biały – grudniowy.

Piękny wieczór, piękny wieczór – Mikołajowy.

Paczki, paczuszki, woreczki,

papier, sreberka, wstążeczki.

Z paczek lalki i misie wystawiają nosy,

śmieją się do dzieci, śmieją się do dzieci ...

O, słychać ich głosy!

 

„Strojnisia choinka”

   sł. : J. Mackiewicz, muz.: K. Kwiatkowska

1. Zielone gałązki, a na każdej świeczka,

   w stroiku z bibułki stoi choineczka.

Ref.: Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami,

        wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy.

        Hej, kolęda, kolęda!

2.Kolory tęczowe w bombkach-latarenkach,

   choinka w kolorach, strojna jak panienka.

Ref.: Gdy zaświeci gwiazdka ...

3. Gra wietrzyk zimowy w sadzie za oknami,

strojnisia choinka słucha razem z nami.

Ref.: Gdy zaświeci gwiazdka...

 

Opracowanie: mgr M. Kowalczewska – Płonka

 


 

LISTOPAD

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

  

„MÓJ DOM - POLSKA”

Dziecko:

     1.  odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do narodu, rozwija poczucie więzi ze swoją „małą ojczyzną”;

     2. wymienia nazwę swojego kraju, nazwę miejscowości w której mieszka, rozpoznaje symbole Polski, zna adres zamieszkania;

 

„CHCĘ BYĆ ZDROWY”

Dziecko:

        1. dostrzega konieczność cieplejszego ubierania się, nazywa części garderoby, doskonali umiejętność samodzielnego ubierania się;

   2. wie, co należy robić, aby, mimo jesiennego chłodu, być zdrowym (właściwe odżywianie, higiena, ruch);

   3. obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią, poznaje charakterystyczne zjawiska  i cechy późnej  jesieni; dostrzega zmiany w wyglądzie drzew i krzewów, kolorystyce     krajobrazu.

 

„Polska – mój dom”

sł. Urszula Kamińska, muz. Agnieszka Widlarz

Właśnie tutaj jest twoja ulica,

mama, dom, przedszkole oraz pies.

Miasto, wioska, kolega, dzielnica,

a to wszystko to Polska jest!

Ref.: Bo tu twoja mieszka rodzina

od Bałtyku po szczyty Tatr.

Tu jest Polska, ojczysta kraina.

Biały orzeł jej strzeże od lat!

Morze, góry, jeziora i lasy,

pola zbóż kołysze lekki wiatr.

Zwiedzaj Polskę, wyruszaj na trasy.

I jej legend poznawaj świat.

Ref.: Bo tu twoja mieszka rodzina… (x2)

Polska, Polska! – kibicuj z innymi,

wtedy gdy drużyna twoja gra.

Potem w stroju biało-czerwonym

wspólnie z nimi odśpiewaj hymn!

Ref.: Bo tu twoja mieszka rodzina… (x2)

 

„Katechizm polskiego dziecka”       

               W. Bełza                                                                    

                                                                                                                                                   

- Kto ty jesteś?                                                

- Polak mały.                                                 

- Jaki znak twój?                                           

- Orzeł biały.                                                                    

- Gdzie ty mieszkasz?                                  

- Między swemi.                                               

- W jakim kraju?                                              

- W polskiej ziemi.                                           

- Czem ta ziemia?                                            

- Mą Ojczyzną.                                                          

- Czem zdobyta?                                          

- Krwią i blizną.                                                

- Czy ją kochasz?                                         

- Kocham szczerze.                                                  

- A w co wierzysz?                                                 

- W Polskę wierzę.                                       

- Coś ty dla niej?                                   

- Wdzięczne dziecię.                                      

- Coś jej winien?                                          

- Oddać życie. 

 

„Fasolki”

Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą

Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą

Kiedy dobry ma humor to zamienia się w pianę

A jak znajdzie gdzieś słomkę puszcza bańki mydlane

Mydło wszystko umyje nawet uszy i szyję

Mydło mydło pachnące jak kwiatki na łące

Mydło wszystko umyje nawet uszy i szyję

Mydło mydło pachnące jak kwiatki na łące

Mydło lubi kąpiele kiedy woda gorąca

Skacząc z ręki do ręki złapie czasem zająca

Lubi bawić się w berka z gąbką chętnie gra w klasy

I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy

Mydło wszystko umyje nawet uszy i szyję

Mydło mydło pachnące jak kwiatki na łące

Mydło wszystko umyje nawet uszy i szyję

Mydło mydło pachnące jak kwiatki na łące.

 

„Przedszkolak”

              autor nieznany

Przedszkolaczek mały, duży

wie do czego mydło służy

płynie woda plusk w łazience

i już czyste uszy, ręce.

 

Przedszkolaczek mały, duży

wie do czego gąbka służy

mydło, ręcznik, pasta, szczotka

i czyściejszy jest od kotka.

 

Przedszkolaczek proszę pana

zawsze zęby myje z rana

patrzy w lustro roześmiany

bo ma białe wąsy z piany.

 

Opracowanie: mgr M. Kowalczewska – Płonka.


 

Październik

ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 

„JAK JESIENIĄ DBAĆ O ZDROWIE”
Dziecko:
1. Wie, co należy zrobić, kiedy ktoś źle się czuje, wie na czym polega praca lekarza, co to jest piramida
zdrowego odżywiania, dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia.
2. Wie co to są przetwory i z czego powstają.
3. Poznaje pracę strażaka.
4. Rozpoznaje literę “A” oraz “a”, a także cyfrę “1”, wie jak wygląda kwadrat.
„JAKIE PLANY NA JESIEN MAJĄ ZWIERZĘTA”
Dziecko:
1. Wie, jak ubierać się stosownie do pogody, jak wykorzystywany jest wiatr w życiu roślin i ludzi, jakie
urządzenia stosuje się do pomiaru wiatru.
2.Wie, jak wygląda litera “O”, “o” oraz cyfra “3”.
3. Wie jakie są jesienne zwyczaje zwierząt, kto zamieszkuje las, jakie ptaki odlatują na zimę, jakie zostają.
4. Rozpoznaje literę “M”, “m” oraz cyfrę “4”.

 

Piosenka
“Psotny Deszczyk”
(słowa i muzyka: Krystyna Gowik)
1.Psotny deszczyk dzisiaj pada,
Bajki swoje opowiada.
Skacze sobie po trawniku,
Chlapie wodą na chodniku.
Wyjdę z domu i zobaczę,
Jak ten psotny deszczyk skacze.
Ref. Patrzę, a tu kap, kap, kap
Deszczyk i do ucha wpadł.
Na wiewiórki ogon plusk,
Na gawrona piórka - chust.
Tu kropelka, tam kropelka,
Na samochód, na wróbelka.
Kap, kap, kap,
Psotny deszczyk dzisiaj spadł.
2.Mokro w mieście, mokro w lesie,
Deszczyk zimne krople niesie.
Tutaj chlapie i tam chlapie,
Już z wysiłku prawie sapie.
A ja dziś bez parasola,
Idę w deszczu do przedszkola.
Wiersz
“Zdenerwowany Wiatr”
Monika Sobkowiak
Huczał, buczał, krzyczał, wył,
Wściekły bardzo pan Wiatr był.
Powywracał krzewy, drzewa,
Pełną złością pieśn zaśpiewał.
A po chwili jakby ucichł,
Wnet wiatrowi humor wrócił.

 

Opracowała: A. Pelpińska


 

 

WRZESIEŃ

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

 

 

 

 „NASZA NOWA SALA”

Dziecko:

1. poznaje nową salę, swój znaczek orientacyjny, rozkład pomieszczeń – sala zabaw, łazienka, szatnia – omówienie zasad poruszania się po nich, ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczeństwo poruszania się po schodach; wie, że nie wolno oddalać się: ze swojej sali, od grupy, z wyznaczonego terenu;

2. nawiązuje serdeczny, bliski kontakt z nauczycielkami i innymi dziećmi, nabywa umiejętność wyrażania słowami własnych potrzeb, myśli, odczuć;

3. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;

4. w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań.

 

„BEZPIECZNA DROGA DO PRZEDSZKOLA”

Dziecko:

1. poznaje i praktycznie stosuje w zabawach elementarne przepisy ruchu drogowego; potrafi reagować na umowne znaki i sygnały;

2. orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogachi w korzystaniu ze środków transportu;

3. poznaje i rozróżnia wybrane pojazdy: lądowe, wodne, powietrzne oraz niektóre znaki drogowe;

4. doskonali czynności samoobsługowe w zakresie higieny osobistej, spożywania posiłków oraz ubierania  się.

 

„Obowiązki dyżurnych” (B. Forma)

                                  

Dyżurny ma obowiązków wiele

podczas obiadu, podczas śniadania.

Rozdaje sztućce, kubki, talerze,

to są naprawdę trudne zadania.

Sprawdza czy klocki są w pojemnikach,

podlewa kwiatki, książki układa.

W sali porządek zawsze być musi,

taka dyżurnych ważna zasada.

 

„Przedszkole – drugi dom” (sł. i muz. K. Bożek-Gowik)

                                  

1. Gdy dzień wstaje i wita świat, 

    ranną porą wstaję i ja.

    Mama pomaga ubierać się,

    do przedszkola prowadzi mnie.

Ref. Ja chodzę tam co dzień,

        obiadek dobry jem,

        a po spacerze w sali,

        wesoło bawię się.

        Kolegów dobrych mam,

         nie jestem nigdy sam,

         przedszkole domem drugim jest.       

2. Czasem rano trudno mi wstać,

    chciałoby się  leżeć i spać.

     Lecz na mnie auto czeka i miś,

     w co będziemy bawić się dziś?

Ref. Ja chodzę…

3. Zamiast mamy panią tu mam,

    bardzo dużo wierszyków znam.

    Śpiewam i tańczę, wesoło mi,

    i tak płyną przedszkolne dni.

Ref. Ja chodzę…            

 

„Gdy zamierzasz przejść ulicę” (fragment) (Wanda Chotomska)

                                           

         Na chodniku przystań  bokiem,                                                           

           popatrz w lewo bystrym okiem,                            

         skieruj w prawo wzrok  sokoli, 

         znów na lewo spójrz  powoli,     

         jezdnia wolna, więc swobodnie,

         mogą  po niej przejść przechodnie.(...)

 

„Bezpieczeństwo to jest przecież ważna sprawa”  (sł. i muz. A. Furmanik - Celejewska)

           

1. Kiedy masz ochotę ruszyć na wycieczkę,  

   wtedy musisz przygotować się troszeczkę.  

   Żeby miło się jechało, by nic złego się nie stało,

   tej piosenki dziś posłuchaj przez chwileczkę.  

   Gdy rowerem jedziesz lub na hulajnodze,  

   bądź ostrożny, gdy ktoś mija cię na drodze.  

   Ochraniacze i kask włóż, bo bez tego ani rusz,

   to w bezpiecznej jeździe zawsze ci pomoże.

 

Ref. Bezpieczeństwo to jest przecież ważna sprawa,   

       by być zdrowym, by udała się zabawa.

       Kto zasady bezpieczeństwa dobrze zna,

       ten na swojej buzi uśmiech zawsze ma.   

 

2. Kiedy w foteliku jedziesz autem z tatą

   to przypomnij tacie, by uważał na to,

   czy zapięte pasy ma i czy lusterka widać dwa.

   Tata wnet buziaka da ci dzisiaj za to.  

   Gdy codziennie do przedszkola idziesz rano,  

   mocno trzymaj się za rączkę z twoją mamą.

   Przed ulicą wnet zrób stop! Spójrz w lewy, prawy, lewy bok.  

   I przez pasy przechodź z miną roześmianą!  

 

Ref. Bezpieczeństwo to jest przecież ważna sprawa...

 

Opracowanie: mgr M. Kowalczewska – Płonka.