"Mirabelki" grupa II

Opublikowano: 2023-09-02 18:36, Numer artykułu: 15005 , Autor: A.Czajkowska

 

 

 

MARZEC
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 

 

 

Dziecko:
- weźmie udział w zabawie sensorycznej,
- będzie rozwijać umiejętność przeliczania w danym zakresie,
- pozna oznaki wiosny,
- założy przedszkolny ogródek,
- dowie się, które rzeczy toną, a które płyną
- wykona prace plastyczną,
- dowie się, czego potrzebuje roślina do życia,
- uzupełni kalendarz pogody,
- nauczy się nowej piosenki,
- dowie się jakie ptaki przylatują do Polski na wiosnę,
- określi kim jest ogrodnik i czym się zajmuje,
- odróżni zachowania pozytywne i negatywne,
- wypowie się na temat przyjazni,
- pozna pojęcia długi, krótki,
- rozwinie sprawność manualną


Piosenka
,,Maszeruje wiosna"
Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane
butki
i jeden warkoczyk krótki.
Refren: Maszeruje wiosna a ptaki
wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma
kwiat,
gdy go w górę wznosi, zielenieje
świat !
Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na
ramieniu
małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę
i robi
balony, a z nich każdy jest zielony.
Refren: Maszeruje wiosna…
Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną drogą
poszła
zima by została mroźna.
Refren: Maszeruje wiosna…


Wiersz
Przyjście wiosny – Jan Brzechwa
Naplotkowała sosna,
że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro:
„Przyjedzie pewnie furą”.
Jeż się najeżył srodze:
„Raczej na hulajnodze”.
Wąż syknął: „Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze”.
Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem”.
„Skąd znowu – rzekła sroka –
Ja jej nie spuszczam z oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam ją w tramwaju”.
„Nieprawda! Wiosna zwykle
Przyjeżdża motocyklem!”
„A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem”.
„Nieprawda, bo w karecie!”
„W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką”.
A wiosna przyszło pieszo –
Już kwiaty z nią się śpieszą,
Już trawy przed nią rosną
I szumią: „Witaj wiosno!”.

 

Opracowała Ewelina Czerniak


 

LUTY

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

 

Dziecko:

-utrwali pojęcie „para”

-rozwinie umiejętność przeliczania w zakresie trzech

-śpiewa piosenki

-wykona pracę plastyczną

-pozna zasady bezpiecznej zabawy na śniegu

-będzie lepić bałwana

-wykona eksperyment wspólnie z Nauczycielem

-przedstawi treść piosenki ruchem

-rozwinie sprawność fizyczną

-wypowie się zdaniami na określony temat

-stosuje określenia:” najmniej”, „najwięcej”

-rozwinie umiejętność segregowania

-dowie się ,jakie są sporty zimowe

-określi swój nastrój

 

  PIOSENKA

„Śnieg jest śmieszny”

(sł.i muz.Krystyna Gowik)

1).Śnieg zasypał drogi, pola.

Jak tu dotrzeć do przedszkola?

Białe płatki sypią wkoło.

A nam jest wesoło!

    Ref: Śnieg jest śmieszny : ha,ha,ha.

Razem z dziećmi sanki pcha.

Razem bawi się śnieżkami.

Coś tam szepce z bałwankami.

Sypnie czasem w buzie

I pęka ze śmiechu: hi,hi,hi! (X2)

 

2).Place zabaw zasypane.

Domy w śniegu zakopane.

Biały puch wciąż z nieba leci.

Cieszą się więc dzieci!

 

 Ref: Śnieg jest śmieszny: ha,ha,ha.

Razem z dziećmi sanki pcha.

Razem bawi się śnieżkami.

Coś tam szepce z bałwankami.

Sypnie czasem w buzie

I pęka ze śmiechu: hi,hi,hi! (X2)

 

WIERSZ

„Dziecięce eksperymenty” (Anna Banaś)

Każde dziecko małe, duże

lubi do laboratorium podróże.

Tam się dzieją różne czary,

oczy przecierasz i mówisz:” Nie do wiary!”

Zrobisz tam eksperymenty

i zbierzesz od wszystkich komplementy.

Wyczarujesz bańki mydlane

i kolory niespotykane.

Zrobisz tęczę z  cukierków,

ale takich bez papierków.

Zademonstrujesz wybuch wulkanu

według określonego planu.

W mig małym chemikiem się staniesz,

nagrodę za to dostaniesz.

 

Opracowała: E. Gorzelańczyk

 


 

STYCZEŃ:

Założenia wychowawczo – dydaktyczne:

Dziecko:
• rozwinie umiejętność wypowiadania się,
• pozna zawód zegarmistrza,
• rozwiąże zagadki,
• rozwinie umiejętność przeliczania w zakresie trzech,
• dowie się jakimi pokarmami należy dokarmiać ptaki,
• wykona papierowe serduszka,
• utrwali nazwy kolorów,
• udoskonali rzut do celu,
• pozna akcesoria i przyrządy potrzebne do pracy,
• pozna dawne zawody,
• wykona pracę plastyczną,
• określi swój nastrój.

Wiersz
„Zawody”
(autor Agata Widzowska)
Tata jest kucharzem, robi pyszne dania,
ciocia jest krawcową i szyje ubrania,
mama jest malarką, maluje obrazy,
wujek to ogrodnik – sadzi dużo warzyw.
Krzyś chce być aktorem w teatrze i w kinie,
a Bartek cyrkowcem – i chodzić po linie,
Basia bardzo pragnie zostać okulistką,
Jaś weterynarzem, a Zosia – dentystką.
Wiecznie śpiący Wojtek planuje inaczej
i – ziewając – mówi: „Ja chcę zostać spaczem…”.


Piosenka
„Wspaniali dziadkowie”
(sł. i muz. Krystyna Gowik)
Ref.: Choć jesteśmy mali, to mówimy,
że dziadkowie są wspaniali i każdy o tym wie. (2x)
1. Babcia książki czyta, bajki opowiada
i przyrządza pyszne desery owocowe.
A mój dziadek rzadko na kanapie siada
i woli z wnukami wycieczki rowerowe.
Ref.: Choć jesteśmy mali… (2x)
2. Lubię z babcią w kuchni wspólne gotowanie,
bo to gotowanie to takie czarowanie.
Z dziadkiem iść na grzyby to ekstra wyprawa.
Mamy dobry humor i wtedy jest zabawa.
Ref.: Choć jesteśmy mali… (2x)

 

 Opracowała: P. Liman


 

GRUDZIEŃ
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 

Dziecko:
- zapozna się z postacią Mikołaja w kontekście kulturowym,
- rozwijać będzie percepcję słuchową,
- udoskonali umiejętność przeliczania,
- nauczy się dobierać ubrania odpowiednio do pory roku,
- dowie się jakie są oznaki nadchodzącej zimy ,
- rozwinie umiejętność wypowiadania się,
- dowie się jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia,
- pozna tradycje świąteczne,
- udekoruje świąteczną choinkę,
- upiecze swiąteczne pierniki,
- pozna świąteczne potrawy.


Piosenka ,,Tupu tup po śniegu"
Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
Zamroziła wodę,
staw pokryła lodem
Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka x2
Kraczą głośno wrony
Marzną nam ogony
mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.
Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka x2
Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik,
białej, mroźnej zimy,
nie boję się wcale.
Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka x2
Wiersz „Lepimy bałwana” Tadeusz Kubiak
Od samego rana lepimy
lepimy bałwana.
Nos ma z marchwi, wielki,
oczy – dwa węgielki.
Co to? Jaś ze Zbyszkiem
niosą jeszcze miskę!
No i patrzcie – oto
bałwan w kapeluszu!
Teraz już mu śnieżek
nie zaprószy uszu.

 

Opracowała: E. Czerniak

 

 

 


 

Listopad 

ZADANIA   DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:

 

 

Dziecko:

-utrwala nazwy kolorów

-zapozna się z wyglądem Flagi Polski

-słucha uważnie wiersza, opowiadania, piosenki

-wymienia nazwy wybranych urządzeń elektrycznych

-wie, że z urządzeń elektrycznych należy korzystać pod nadzorem osoby dorosłej

-uczestniczy w zabawach ruchowych przy muzyce.

 

WIERSZ:

Barbara  Szelągowska „Urządzenia elektryczne”.

Tyle w kuchni jest urządzeń!

Tu lodówka, a tam czajnik…

Przy chlebaku toster stoi,

Pod kuchenką zaś – piekarnik.

A w łazience coś znajdziemy?

Oczywiście! Patrzcie, pralka!

Może włosy czas wysuszyć?

Po to przecież jest suszarka!

A w pokoju co znajdziemy?

Telewizor stoi sobie,

a do tego jeszcze radio!

Może teraz coś porobię?

Czas mieszkanie poodkurzać.

Już odkurzacz głośno warczy!

Jak to wszystko w domu działa?

Tu po prostu prąd wystarczy!

 

PIOSENKA:

Słowa i muzyka: Krystyna Gowik   „Nasza Polska”.

1).W naszej Polsce mamy góry.

Tam niejeden strumyk płynie.

Tam jeziorka patrzą w chmury.

Owce chodzą po dolinie.

Na,na,na,na,na,na.

Owce chodzą po dolinie.

Na,na,na,na,na,na.

Owce chodza po dolinie. 

2).W naszej Polsce mamy morze.

Ono Bałtyk się nazywa.

A nad morzem piękne plaże.

A na falach mewa pływa.

Na,na,na,na,na,na.

A na falach mewa pływa.

Na,na,na,na,na,na.

A na falach mewa pływa.

 

Opracowała: E.Gorzelańczyk.


 

PAŹDZIERNIK

ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 

Dziecko:
• utrwali informacje o owocach,
• rozpozna owoce za pomocą zmysłów,
• udoskonali umiejętność przeliczania,
• rozwiąże zagadkę o Jeżu,
• ułoży rytm według wzoru,
• wypowie się zdaniami na określony temat,
• pozna prawa i obowiązki dziecka,
• dowie się jakie są rodzaje domów,
• rozwinie słownictwo związane ze zwierzętami,
• dowie się czym jest schronisko dla zwierząt,
• będzie doskonalić motorykę małą i dużą. 

 

Wiersz
„Opiekun zwierząt”
(autor Agata Widzowska)
Gdy mieszka z tobą pies albo kotek,
uszaty królik, chomik chrobotek,
zadbaj o jego wszelkie wygody:
dobre jedzenie, dostęp do wody,
ciepłe posłanie, miskę, zabawki
i spacer wokół zielonej trawki.
Poznaj zwyczaje swoich pupili,
wiedz, jak im można życie umilić.
Chomik w dzień sypia, a psoci w nocy,
kot może z szafy na głowę skoczyć…
Każde zwierzątko pragnie opieki,
więc, gdy choruje, zadbaj o leki!

 

Piosenka
„Warzywa i owoce”
(sł. i muz. Krystyna Gowik)
1. Mama codziennie warzywa gotuje.
Każde warzywo inaczej smakuje.
Wszystkie warzywa są smaczne i zdrowe.
Śmieją się do nas i są kolorowe.
Ref.: Czy to wielka dynia, czy marchewka mała
chcą do brzuszka szybko wskoczyć. Mama mi je dała. (bis)
2. Mama codziennie owoce kupuje,
a każdy owoc inaczej smakuje.
Wszystkie owoce są smaczne i zdrowe.
Śmieją się do nas i są kolorowe.
Ref.: Czy to słodka gruszka, czy truskawka mała
chcą do brzuszka szybko wskoczyć. Mama mi je dała.

 

 

Opracowała: Paulina Liman

 


WRZESIEŃ
ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

 



Jestem przedszkolakiem!
Poznawanie rozkładu sali i pomieszczeń przedszkolnych; stwarzanie
przyjaznej atmosfery w nowej sytuacji dla dziecka; uczestniczenie w
zabawach i zajęciach organizowanych przez nauczyciela; kształtowanie
umiejętności zgodnego współdziałania w grupie.
Mirabelki to my!
Utożsamianie się z nazwą swojej grupy – „Mirabelki”, rozpoznawanie
symbolu grupy spośród innych – budowanie przynależności do grupy.
Rozpoznawanie i nazywanie swojego znaczka w różnych miejscach sali,
posługiwanie się imieniem.


Piosenka „Do przedszkola idzie maluch”
1. Do przedszkola idzie maluch, tup, tup, tup, tup,
wszyscy dziś malucha chwalą, tup, tup, tup, tup.
2. Zna wierszyki i piosenki, la, la, la, la,
zawsze chodzi uśmiechnięty, la, la, la, la.
3. Podskakują razem dzieci, hop, hop, hop, hop,
bo tu bawią sie najlepiej, hop, hop, hop, hop.

 

Wiersz „Hopsa są oto ja”
Hopsa sa oto ja
Rączki dwie, nóżki dwie
Hopsa sa każdy wie
Brzuszek, plecy, szyja, kark
Hopsa sa oto ja
Głowa dwoje uszu ma
Usta, oczy, czoło, nos
No i włosów cała moc
Hopsa sa oto ja.

 

Opracowała: E. Czerniak