"Wisienki" grupa III

Opublikowano: 2023-09-02 18:35, Numer artykułu: 15004 , Autor: A.Czajkowska

 

 

KWIECIEŃ

 

ZADANIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE

 

U FRYZJERA

Dziecko:

- wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia czy zajmuje się fryzjer

- wyraża swoje rozumienie zjawisk, rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie, zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych

- używa zwrotów grzecznościowych

 

WIEJSKIE PODWÓRKO I JEGO MIESZKAŃCY

Dziecko:

- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt,

- odpowiada na pytania , objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach,, rozwiązuje zagadki,

- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek

 

NA  WIOSENNEJ  ŁĄCE

Dziecko:

- posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu, w tym porami roku,

- posługuje się pojęciami dotyczącymi życia zwierząt,

- wyraża swoje rozumienie świata za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, impresji plastycznych, teatralnych,  itp.

 

Wiersz - „Grzebień i szczotka” Jan Brzechwa

Jurek bardzo był niedbały,
Az się ciotki zamartwiały,
Az ze złości ciotki chudły:
“Masz nie włosy, tylko kudły,
Potargane, rozczochrane,
To są rzeczy niesłychane!
Raz się uczesz, raz przynajmniej,
Dużo czasu to nie zajmie,
Masz tu szczotkę, masz tu grzebień,
Musisz zacząć dbać o siebie.”

Grzebień zęby szczerzy,
A szczotka się jeży:
“Czesz się, Jerzy, jak należy,
Czesz się, Jerzy, jak należy!”

Poszedł Jurek raz przy święcie
Do kolegów na przyjęcie,
Oczywiście – nieczesany,
Potargany, rozczochrany,
Dzwoni – chciałby wejść do środka –
Patrzy: grzebień, patrzy: szczotka!

Grzebień zęby szczerzy,
A szczotka się jeży:
“Czesz się, Jerzy, jak należy,
Czesz się, Jerzy, jak należy!”

 

Piosenka ,,Dziwne rozmowy".

I. W chlewiku mieszka świnka
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosą jej jedzenie
to ona: kwi, kwi, kwi!

II. Opodal chodzi kaczka,
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej: dzień dobry,
a ona: kwa, kwa, kwa!

III. Na drzewie siedzi wrona,
jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam: jak się miewasz?
to ona: kra, kra kra!

IV. Przed budą trzy szczeniaczki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: cicho pieski,
a one: hau, hau, hau!

 

 Wiersz - I. Salach „Łąka”
"Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę."

 

Piosenka „Bal na łące”

Kiedy świeci słoneczko

to na łące nad rzeczką

świerszcze stroją skrzypeczki

do wiosennej poleczki.

 

Dylu,dylu już grają

grube bąki śpiewają,

myszki tańczą poleczkę

sapią przy tym troszeczkę.

 

A trzy małe biedronki

nie chcą tańczyć tej polki

i czekają na walca,

aby tańczyć na palcach.

 

Opracowała: M. Bartelak


 

 

Luty

Zamierzenia dydaktyczno-wyuchowawcze:

Tematy:

  1. Baśnie bajki i bajeczki
  2. Muzyka wokół nas
  3. Nie jesteśmy sami w kosmosie
  4. Projekt budowle
  5. Kim będę gdy dorosnę?

 Cele:

- wzbogacanie wiedzy na temat tekstów literackich

- rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych)

- rozwijanie umiejętności społecznych

- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

- wzbogacanie wiedzy o kosmosie i planetach, poszerzanie wiedzy o kosmosie

- kształtowanie umiejętności liczenia na konkretach, rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych

 

WIERSZ

B. Szelągowskiej Nasza Ziemia i planety

Krążą planety, krążą po niebie,

jakby tańczyły dokoła Słońca.

Blask od nich bije, tak jak od gwiazd,

a ich wędrówki nie widać końca.

Najbliżej Słońca pląsa Merkury.

Może to zmarzluch i grzać się lubi?

A za nim Wenus, Ziemia i Mars,

i Jowisz, co się wielkością chlubi!

Następny Saturn! Ależ ma pierścień!

A za nim Uran właśnie się schował.

Czy to już koniec? Jest jeszcze Neptun!

Czy na nim kończy się Mleczna Droga?

Piękny jest kosmos i taki wielki!

To tam latają srebrne rakiety.

Lecz najwspanialsza jest nasza Ziemia.

Nie ma piękniejszej od niej planety!

 

PIOSENKA

Trzej kosmici (sł. S. Karaszewski, muz. S. Marciniak)

Trzej kosmici, trzej kosmici

przylecieli rankiem.

Ten w talerzu, tamten w spodku,

trzeci leciał w dzbanku.

 Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,

drugi – chrupka bułeczka,

a ten trzeci, drżący,

chlupiący jak ta kawa z mleczkiem.

 Trzej kosmici, trzej kosmici

wpadli przez okienko.

W pokoiku na stoliku

lądowali miękko.

 Ref.: Pierwszy – krągłe jajeczko,

drugi – chrupka bułeczka,

a ten trzeci, drżący,

chlupiący jak ta kawa z mleczkiem.

 

Opracowała: P. Klimek

 


 

STYCZEŃ

ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

  

Tematy:

  1. Mijają dni, miesiące, lata
  2. Zima i zwierzęta
  3. Babcia i dziadek
  4. Projekt teatru

Zadania wychowawczo – dydaktyczne

  • zapoznanie z następstwem dnia i nocy
  • kultywowanie zwyczaju powitania Nowego Roku
  • wzbogacanie wiedzy na temat tekstów literackich
  • zdobywanie wiadomości dotyczących sposobów pomagania ptakom i zwierzętom zimą
  • rozwijanie umiejętności przeliczania, liczenia w zakresie 5 z zastosowaniem liczebników głównych
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • rozwijanie umiejętności społecznych
  • kształtowanie postawy szacunku do osób starszych
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • poszerzanie wiedzy i słownictwa dotyczącego teatru
  • rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych
  • pobudzanie ekspresji plastycznej
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych

 

 

WIERSZ

B. Szelągowskiej

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

 

Z babcią na spacer, z dziadkiem na rower.

Tak chętnie z Wami czas swój spędzamy.

Nawet choroba nie jest tak straszna,

kiedy jesteście tuż obok, z nami.

 

Mróz coś rysuje właśnie na szybie.

Coraz przez okno zagląda słońce.

Ja też maluję! Dla Was laurki!

Co na nich będzie? Serca gorące!

 

To Wasze dni! Dzień Babci, Dziadka!

I dla Was mamy piękne życzenia,

tysiąc buziaków i sto lat w zdrowiu!

Niech Wam się spełnią wszystkie marzenia

 

PIOSENKA

BABCIA I DZIADEK

1. Moja babcia lubi

w piłkę ze mną grać,

opowiada bajki,

kiedy idę spać.

Ref.: Bo z babcią, moi mili,

wesoło spędzam czas,

bo babcia często śmieje się

i bardzo kocha nas. (2 x) 2.

Dziadek – superfacet –

wciąż odwiedza mnie.

Czyta wiele książek,

zawsze wszystko wie.

Ref.: Bo z dziadkiem, moi mili, … (2 x)

3. Dziś dla mojej babci

piękny prezent mam,

uśmiech i buziaków

tysiąc babci dam.

Ref.: Bo z babcią, moi mili…

4. Piosenkę dla dziadka

dziś zaśpiewać chcę.

Nigdy, drogi dziadku,

nie zapomnę cię.

Ref.: Bo z dziadkiem, moi mili…

 

Opracowała: P. Klimek


GRUDZIEŃ

ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

Dziecko:

  • wzbogacanie wiedzy o dinozaurach
  • zapoznanie z życiem dinozaurów
  • zapoznanie z zasadami zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw zimą
  • zdobywanie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych),
  • rozwijanie umiejętności społecznych
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • rozwijanie umiejętności przeliczania wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami: mały – duży, krótki – długi, nisko – wysoko
  • zapoznanie ze zwyczajem składania życzeń świątecznych i wysyłania kart z życzeniami
  • poznanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • pobudzanie ekspresji plastycznej
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych

Piosenka ,,Tupu tup po śniegu"

Przyszła zima biała,
śniegu nasypała
Zamroziła wodę,
staw pokryła lodem
Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka x2
Kraczą głośno wrony
Marzną nam ogony
mamy pusto w brzuszku
dajcie nam okruszków.
Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka x2
Ciepłe rękawiczki
i wełniany szalik,
białej, mroźnej zimy,
nie boję się wcale.
Tupu, tup po śniegu
Dzyń, dzyń, dzyń na sankach
skrzypu , skrzyp na mrozie
lepimy bałwanka x2


Wiersz B.Szelągowskiej „Sypie śnieg”

Sypie śnieg.

Syp się, śniegu, sypu, syp!

Lećcie płatki z nieba!

Sanki suną po ścieżce.

Więcej śniegu trzeba!

Syp się, śniegu, sypu, syp!

Tańcuj z nami w koło.

„Sanna! Sanna!” – woła ktoś,

ale nam wesoło!

Syp się, śniegu, sypu, syp!

Konik ciągnie sanie.

Jak dojedzie do swej stajni,

sianka snop dostanie.

 

Opracowała: mgr P. Klimek


 LISTOPAD

ZADANIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE:

Dziecko:

  • nazywa członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia,
  • rozpoznaje i nazywa wybrane zwierzęta hodowane w domu,
  • podaje wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego,
  • przestrzega umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie
  • rozwiązuje proste zagadki,
  • skupia uwagę na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela,
  • porównuje przedmioty; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)

PIOSENKA

,,Moja rodzina”

Kiedy jest mi smutno, mama mnie pocieszy,

mocno mnie przytuli, nigdzie się nie spieszy.

Ref.: Mama, tata, siostra, brat to jest mój rodzinny świat.

Teraz chcę powiedzieć wam: Dobrze, że rodzinę mam.

Z siostrą albo z bratem często się bawimy,

rower, piłka, rolki bardzo to lubimy

Ref.: Mama, tata…

Z tatą porozmawiać mogę dnia każdego, jest mym przyjacielem i dobrym kolegą.

Ref.: Mama, tata…

 

WIERSZ

,,W PRZEDSZKOLU JAK W DOMU”

Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci,
Idą do przedszkola z rodzicami dzieci.
W przedszkolu zabawek i książek bez liku,
Każdy ma tam miejsce przy małym stoliku.
Razem z naszą Panią, pilnie się uczymy.
Gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem Wam coś jeszcze! Nie mówcie nikomu…
Że my się czujemy jak u siebie w domu!

 

Opracowała: E. Antczak


PAŹDZIERNIK

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

  

Krąg tematyczny: Idzie jesień… przez ogród i sad

Dziecko:

- poznaje różne owoce i warzywa,

- uważnie słucha opowiadania  i odpowiada na pytania dotyczące treści utworu,

- segreguje owoce i warzywa według kolorów,

- śpiewa refren piosenki,

- wymienia owoce i warzywa występujące w piosence,

- wie, że spożywanie owoców i warzyw jest zdrowe,

- rozwija sprawność manualną,

- rozwija umiejętność przeliczania w zakresie 4.

Krąg tematyczny: Idzie jesień… do zwierząt

Dziecko:

- rozwija spostrzegawczość wzrokową,

- słucha z uwagą czytanego tekstu,

- rozpoznaje wiewiórkę i określa, czym się żywi,

- wie jak zwierzęta przygotowują się do zimy,

- śpiewa piosenkę,

- składa obrazek z trzech części,

- wie, jak zachowuje się przyjaciel lasu,

- wie, co robi jeż jesienią,

- liczy, stosując liczebniki porządkowe w zakresie 4.

 

Piosenka

„Zwierzęta jesienią”

(sł. i muz. B. Forma)

1. Szuka orzechów

wiewióreczka mała,

pewnie już kilka

w dziupli zebrała.

Ref.: Będą zapasy

na zimowe czasy. (2 x)

2. Jeżyk pod liśćmi

znalazł legowisko.

Czuje, że zima

jest bardzo blisko.

Ref.: Spać smacznie będzie,

aż wiosna przybędzie. (2 x)

3. Robi porządki

w norce myszka mała,

ziarenek wiele

dawno zebrała.

Ref.: Dla swej rodziny

na czas długiej zimy. (2 x)

 

 

Opracowała: Anna Jeska

 


 

 

WRZESIEŃ

Zadania dydaktyczno – wychowawcze:

  1. Jesteśmy Wisienkami, potrafimy bawić się w zgodzie.

    Budowanie pozytywnych relacji w grupie przedszkolnej poprzez naukę zabawy w zgodzie, zwracanie uwagi na uczucia i potrzeby innych członków grupy, wzajemną pomoc i życzliwość.

  2. Moja droga do przedszkola. Zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego, wykorzystywanymi przez pieszych. Wdrażanie do konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w pobliżu ulic oraz miejsc gdzie poruszają się samochody.

A. Doda„Powiem wam w sekrecie”

 

Pani w przedszkolu mi powiedziała,

jak przez ulicę przechodzi się.

Ja już nie jestem całkiem taka mała,

więc powiem wam w sekrecie,

bo pewnie o tym nie wiecie.

Rozglądaj się uważnie

w lewo, w prawo, w lewo.

Nic nie jedzie,

więc przechodź przez ulicę,

mój mały kolego!

 

 

B. Forma „Moje przedszkole”

 

I. Maszeruję rano

do przedszkola z mamą,

śpiewa ptak, wiatr powiewa,

a ja głośno śpiewam.

 

Ref.: Czas wesoło płynie

w przedszkolnej drużynie,

tu przyjaciół mam

i nie jestem sam,

tu przyjaciół mam

i nie jestem sam.

 

II. W drzwiach nas wita pani,

mam laurkę dla niej,

w sali już jest wesoło,

wszyscy robią koło.

Ref.: Czas wesoło…

 

III. Znam magiczne słowa:

proszę i przepraszam,

powiem wam – zawsze chętnie

do przedszkola wracam.

 

 

 

Opracowała: A. Chojnacka